Startpagina Actueel

Amper 15% van consumenten kent milieu-inspanningen Belgische landbouwsector

Slechts 15  % van de consumenten is op de hoogte van de inspanningen die de Belgische landbouwsector doet om duurzamer te zijn, zo blijkt uit een studie. Daarom zet het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) de campagne 'Helden van onze velden' voort in 2023.

Leestijd : 1 min

Een onderzoek in opdracht van VLAM, bij duizend gezinshoofden tussen de 18 en 64, toont aan dat amper 15  % iets heeft opgevangen over de inspanningen van de Vlaamse aardappel-, groente- en fruitsectoren (AGF). Vooral acties als het mestactieplan en lokaal kopen zijn bekend. Met wat hulp doen bij 30  % ook rotatieteelt, duurzame verpakkingen en de inzet van bijen en bodembedekkers een belletje rinkelen.

Duurzaamheid van belang

Toch vertrouwt 58  % erop dat AGF-sectoren voldoende milieu-inspanningen leveren. Zo'n 34  % van de ondervraagden zegt geen idee te hebben van de verschilende initiatieven.

"Duurzaamheid staat vandaag hoog op de agenda van de Belgische consument, hoger dan voor COVID-19. Dat leidt echter niet altijd tot gedragsverandering", zegt VLAM in een persbericht. "Bij het kopen van aardappelen, groenten of fruit delft duurzaamheid als aankoopcriterium vaak het onderspit tegen prijs of gemak."

Sinds mei biedt de actie 'Helden van onze velden' daarom hapklare informatie aan aan consumenten. Het voorbije jaar zette de campagne al precisielandbouw in de kijker en gaf ze tips om voedselverspilling tegen te gaan. In 2023 zal er worden ingezoomd op de thema's biodiversiteit, groene energie en duurzaam waterbeheer.

Belga/SN

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken