Startpagina Edito

Edito: Zoek onze driekleur op je verpakking...

Het is bijna niet te geloven, maar meer dan de helft van de Vlamingen kent de herkomst van hun groenten en fruit niet. Zo stelt VLAM bij de lancering van een campagne die oproept om tijdens je aankopen de verpakking te checken. ‘Is het van bij ons?’ – ook voor andere verse producten – is daarbij de ideale reflex.

Leestijd : 2 min

Vlamingen zijn fier op hun binnenlandse groenten en fruit, zo blijkt uit een enquête van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). Bovendien heeft de Vlaamse consument een grote bewondering voor het werk van onze telers. En gelukkig vindt 81% van de ondervraagden onze lokale groenten en fruit ronduit lekker én gezond.

Vorig jaar aten Vlamingen gemiddeld 36 kg groenten en 41 kg fruit per persoon. Het is dan ook heel jammer dat meer dan de helft van de Vlamingen (53%) de herkomst van hun aankopen niet kent.

Boodschappen doen gebeurt vaak op een drafje, zeker voor wie hiervoor moet terugvallen op een gestolen moment in overbezette weekends. VLAM stelt dan ook vast dat we als drukke gewoontedieren dikwijls niet de tijd nemen om op speurtocht te gaan naar Belgische vlagjes of vermeldingen op verpakkingen. Volgens de studie vindt slechts 4 op de 10 ondervraagden het makkelijk om lokale groenten en fruit te herkennen in de winkel. Nochtans leerde een rondje langs enkele warenhuizen dat onze kleurrijke nationale vlag vaak mooi in het oog springt op de verpakkingen, zowel bij groenten en fruit als op verpakte vlees(waren), zuivel en eieren. Voor producten die in bulk worden verkocht, is dit inderdaad een lastiger verhaal. Binnen het ruime aanbod fruit en groenten in de versafdeling is het niet altijd duidelijk of een bepaald ras of soort ‘van bij ons’ is. De vele – dikwijls onordelijke en niet goed leesbare – etiketten boven het rek maken het de consument niet altijd gemakkelijk om de juiste afkomst te achterhalen. Jammer genoeg leerde de enquête ook dat de kennis van onze rassen bedenkelijk is. Zo denkt de helft van de Vlamingen onterecht dat Pink Lady en Granny Smith binnenlandse appels zijn... Er is dus nog wel wat werk aan de winkel vooraleer iedereen bewust met ‘het is van bij ons’ naar buiten gaat. Zo’n ludieke mediacampagne voor een gericht ‘check-momentje’ kan daarbij alleen maar helpen.

Trouwens, nu het deze week wereldeidag is... toch het best ook even kijken of er BE op je eitje staat!

Anne Vandenbosch

Lees ook in Edito

Meer artikelen bekijken