Startpagina Economie

Europese landbouwsector bedreigd door Europese heffingen op Chinese elektrische auto’s

De Europese Commissie is zinnens om vanaf 4 juli extra heffingen tot 38% in te voeren op de import van elektrische auto's uit China. In afwachting wil de Commissie nog proberen om met Peking een oplossing te vinden voor de subsidiëring van de sector. Maar China dreigde eerder al van haar kant met vergeldingsmaatregelen op onder andere Europese landbouwproducten.

Leestijd : 3 min

De Commissie was in september vorig jaar een onderzoek gestart naar de waardeketen van de volledig elektrische auto's in China en kwam woensdag 12 juni tot de voorlopige conclusie dat de staatssteun de prijzen kunstmatig drukt en Europese producenten benadeelt.

“Deze waardeketen geniet van oneerlijke subsidiëring, wat economische schade dreigt te berokkenen voor de producenten van elektrische auto's in de Europese Unie”, zo verklaarde vicevoorzitter Margaritis Schinas.

“Ons doel is niet om de EU-markt af te sluiten voor Chinese elektrische voertuigen, maar om ervoor te zorgen de concurrentie eerlijk verloopt”, zei handelscommissaris Valdis Dombrovskis op X.

De Commissie wil nog steeds met China naar een oplossing zoeken, maar ze heeft alvast voorlopige tegenheffingen in stelling gebracht. Die zouden vanaf 4 juli in werking treden via een garantie. Het is wel zo dat die voorlopige heffingen enkel effectief geïnd zullen worden wanneer er definitieve heffingen worden afgekondigd. Daarvoor heeft de Commissie vanaf 4 juli nog 4 maanden tijd, tot begin november.

De heffingen variëren van autobouwer tot autobouwer en het niveau van staatssteun dat ze genieten. Zo dreigt een heffing van 17,4% voor BYD, 20% voor Geely en 38,1% voor SAIC. Andere Chinese producenten die hebben meegewerkt aan het onderzoek zouden heffingen van 21% krijgen. Voor bedrijven die niet meewerkten dreigt een voorlopige heffing van 38,1 procent. Momenteel gelden douanetaksen van 10%.

Mogelijke tegenmaatregelen van China

China is uiteraard niet opgezet. Nog voor de aankondiging van het nieuws bestempelde Peking de maatregel al als ‘protectionisme’ dat indruist tegen de internationale handelsregels en dat uiteindelijk de Europese belangen zelf zal schaden. “China zal alle noodzakelijke maatregelen nemen om zijn legitieme rechten en belangen te vrijwaren”, zo zinspeelde woordvoerder Lin Jian van het ministerie van Buitenlandse Zaken op mogelijke tegenmaatregelen.

Eind mei waarschuwde Beijing de Europese Unie al dat het vergeldingsmaatregelen zou nemen op onder andere de landbouwsector, mocht de EU doorgaan met de importheffingen op elektrische voertuigen. Dat stond in een brief van het Chinese handelsministerie aan de EU handelscommissaris Dombrovskis, blijkt uit verslaggeving van Politico .

Eerder begon China ook al haar eigen antidumpingonderzoek naar likeuren op wijnbasis op de Chinese markt, als reactie op het onderzoek van de Commisise naar de Chinese elektrische voertuigen. Franse cognacs zijn 99% van de Europese export van dit soort likeuren. Bij Franse cognacproducenten ontstond dan ook de vrees dat zij het slachtoffer gaan worden van een ontspoorde handelsoorlog tussen de EU en China.

De Belgische delegatie naar China in januari.
De Belgische delegatie naar China in januari. - Foto: VLAM

In januari werd de Chinese markt terug geopend voor de export van Belgisch varkensvlees. Dat was sinds 2019 verboden na een uitbraak van de Afrikaanse varkenspest in ons land. “De Chinese markt is voor de Vlaamse varkenshouderij erg belangrijk en een belangrijke schakel in de volledige verwaarding van onze varkens”, zei Filip Fontaine, CEO van VLAM, toen. Het zou vooral gaan om het vijfde kwartier van het varken: de poten, oren en snuiten. Buurland Frankrijk sloot vorige maand nog maar een reeks landbouwakkoorden met China.

Oplopend handselconflict met China

Tegenkant uit Europa komt vooral van Duitsland, dat beducht is voor een oplopend handelsconflict met China. De Duitse minister van Transport, de liberaal Volker Wissing, heeft woensdag gewaarschuwd voor een ‘handelsoorlog’ met Peking. Voor autobouwers als Mercedes en Volkswagen is China een belangrijke markt. Deze heffingen ‘treffen de Duitse bedrijven en hun eersteklas producten’, aldus Volker Wissing op X. Volgens sectorkoepel Verband der Automobilindustrie (VDA) zorgt de maatregel voor een ‘hoger risico op een mondiale handelsoorlog’.

Uit vrees voor tegenmaatregelen kantte Duitsland zich, samen met Zweden en Hongarije, tegen de heffingen. Frankrijk en Spanje waren wel gewonnen voor actie. De lidstaten kunnen zich echter pas uitspreken wanneer er definitieve heffingen op tafel liggen. Om die heffingen tegen te houden, zijn minstens 15 lidstaten nodig die minstens 65% van de Europese bevolking vertegenwoordigen.

De Europese beslissing volgt op gelijkaardige maatregelen in de Verenigde Staten. De regering in Washington besloot midden april al om bijzondere heffingen tot 100% in te voeren op de import van elektrische auto's uit China. De Verenigde Staten viseerden niet enkel de elektrische auto's, maar ook halfgeleiders, zonnecellen en andere producten die de groene transitie moeten stutten.

Belga/ThD

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken

Vind uw droomjob in de land- en tuinbouw

AB MILIEUSYSTEMEN

Mortsel, Antwerpen

Solliciteer nu

Vind de medewerker die echt bij u past.

Plaats een vacature
Bekijk alle vacatures