Startpagina Actueel

Europese Commissie legt voorlopige heffingen op elektrische auto's uit China op

Vandaag worden aan de Europese buitengrenzen voorlopige heffingen van kracht op de import van elektrische auto's uit China. Dat heeft de Europese Commissie op 4 juli bevestigd. De heffingen moeten de Europese autoproducenten beschermen tegen oneerlijke concurrentie van Chinese bedrijven die dankzij omvangrijke overheidssteun goedkoper kunnen leveren.

Leestijd : 3 min

De Europese Commissie had op 12 juni al aangekondigd dat ze vanaf juli zogenaamde ‘compenserende’ heffingen zou opleggen op de invoer van elektrische voertuigen uit China. China heeft aangegeven dat er als tegenmaatregel gelijkaardige heffingen kunnen komen voor Europese landbouwproducten.

Onderzoek uit 2023 had volgens haar immers aangetoond dat de autofabrikanten in China genoten van allerhande oneerlijke subsidies doorheen de waardeketen. Die steun dreigt de Europese spelers economische schade te berokkenen.

Voor 4 maanden

De voorbije weken heeft de Commissie met Peking gesprekken opgestart, maar die hebben vooralsnog niet tot een oplossing geleid. Daarom worden de voorlopige heffingen ook echt van kracht vanaf 5 juli en voor een periode van maximaal 4 maanden. Vinden de Commissie en China in die periode geen oplossing, dan kan de Commissie de lidstaten voorstellen om begin november definitieve heffingen in te voeren voor een periode van 5 jaar. Om dat te blokkeren, zijn minstens 15 lidstaten nodig die minstens 65% van de Europese bevolking vertegenwoordigen.

De voorlopige heffingen variëren volgens de autobouwer, in functie van de door Europa vastgestelde staatssteun. In vergelijking met de aankondiging op 12 juni zijn sommige tarieven wel nog lichtjes aangepast na contacten met de bedrijven. Ze bedragen uiteindelijk 17,4% voor BYD, 19,9% voor Geely en 37,6% voor SAIC. Andere producenten die meewerkten aan het onderzoek wordt 20,8% aangerekend. Het tarief stijgt tot 37,6% voor bedrijven die niet meewerkten.

Europese autoproducenten beschermen

Momenteel gelden al douanetaksen van 10%. De importeurs moeten deze voorlopige heffingen wel niet echt betalen. Ze moeten bankgaranties voorleggen aan de douane. Het is volgens de Commissie niet de bedoeling dat de voorlopige heffingen op de Chinese import ertoe leiden dat er minder elektrische auto's op de Europese markt zouden komen, of dat ze duurder zouden worden. Het gaat er enkel om het oneerlijke concurrentievoordeel voor weg te nemen, zo beklemtoont men in het Berlaymontgebouw.

Het marktaandeel van de Europese bedrijven is immers fors aan het slinken, terwijl dat van de Chinese import steeg van 4% in 2020 tot 25% tijdens het onderzoek. Zonder maatregelen dreigt de Europese sector, goed voor 2,5 miljoen rechtstreekse en 10,3 miljoen onrechtstreekse jobs, hetzelfde lot te ondergaan als de Europese zonnepanelenindustrie, zo argumenteert men bij de Commissie, en dat is geen optie voor een sector die van strategisch belang is in de groene transitie.

Hogere heffing in de VS

De Europese markt was ook nog relatief open voor Chinese import. Zo besloot de Amerikaanse regering al midden april om heffingen tot 100% in te voeren op de import van elektrische auto's uit China. Ook landen als India, Brazilië en Turkije hanteren hogere heffingen dan de Europese Unie of zijn bezig de tarieven op te trekken. Duitsland is niettemin sterk tegen de heffingen gekant. Voor Duitse autobouwers is China een belangrijke afzetmarkt en de regering in Berlijn is beducht voor een groot handelsconflict. Volkswagen liet op 4 juli al verstaan dat ze de heffingen schadelijk vindt.

"De negatieve effecten van deze beslissing zijn groter dan de mogelijke voordelen voor de Europese auto-industrie en in het bijzonder voor Duitsland", stelde de grootste Duitse autofabrikant. Samen met Zweden en Hongarije voeren de Duitsers het verzet aan in Europa. Hoe groot de steun voor dit kamp is, kan binnen enkele weken al blijken. Dan stemmen de lidstaten over de voorlopige heffingen. Het gaat wel slechts om een adviserende stemming. Het resultaat bindt de Commissie niet, in tegenstelling tot de (latere) stemming over definitieve heffingen.

Varkensvlees en cognac

Uiteraard zetten de Europese heffingen kwaad bloed in China. Peking dreigde al met een klacht bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) en startte een week na de Europese aankondiging een antidumpingonderzoek naar de invoer van Europees varkensvlees. Ook andere Europese producten, zoals wijn en cognac, zitten in het vizier. Op 4 juli beklemtoonde men in Peking echter het belang van een onderhandelde oplossing. "Ik hoop dat de Europese en de Chinese zijde toenadering zullen zoeken, eerlijkheid tonen en de consultaties versnellen", zei een woordvoerder van het ministerie van Handel in een eerste reactie.

Belga

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken

Vind uw droomjob in de land- en tuinbouw

Agrifirm

Antwerpen, België

Solliciteer nu

Land -en Tuinbouwmachines Vercammen BV.

Berlaar, Antwerpen, België

Solliciteer nu

V&H Service BV

Merchtem, Vlaams-Brabant, België

Solliciteer nu

Vind de medewerker die echt bij u past.

Plaats een vacature
Bekijk alle vacatures