Startpagina Actueel

Gebruik je boerenverstand en check het etiket

De FOD Economie start een nationale sensibiliseringscampagne om consumenten aan te moedigen meer bewuste keuzes te maken bij het consumeren van landbouw- en voedselproducten. Dat doet hij naar aanleiding van de toenemende uitdagingen in de landbouwsector. De campagne heeft de steun van heel wat organisaties uit de agrovoedingssector en ook chef-koks Sofie Dumont en Loïc Van Impe sluiten zich aan bij de boodschap: “Koop lokaal. Da’s goed voor ons allemaal.”

De opeenvolgende crisissen, van de covid-19-pandemie tot de postcovidinflatie en het Oekraïens conflict, legden de kwetsbaarheid van de Belgische landbouwsector bloot. In 2024 bracht een golf van landbouwprotesten een aantal grote uitdagingen opnieuw onder de aandacht: complexe regelgeving, oneerlijke concurrentie en zorgwekkend lage winstmarges.

Om die problemen aan te pakken, werd op federaal niveau een Taskforce Agrovoeding opgericht. Die lanceert nu een sensibiliseringscampagne die consumenten wil betrekken bij een duurzamer en eerlijker...

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement
Meest recent Bekijk al het nieuws >

Lees ook in Actueel

Minister Weyts stelt huidige bescherming van wolf in Vlaanderen in vraag

Veeteelt Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) stelt het huidige beschermde statuut van de wolf in Vlaanderen in vraag. Aanleiding is het stijgend aantal aanvallen van wolven op dieren. “Is het echt (nog) te verantwoorden om de levens van de ene diersoort zoveel belangrijker te achten dan het leven van andere diersoorten? Tot waar mag de tol van het beschermd statuut reiken?”, vraagt de N-VA-minister zich af.
Meer artikelen bekijken