Leerlingen ontdekten technologie in de landbouwsector
Leerlingen van het zesde leerjaar van Vrije Basisschool De Vaart uit Oostkamp beleefden een bijzonder lesmoment op Hoeve Ten Eeckhoutte. Tijdens een interactieve rondleiding begin juni ontdekten ze hoe wetenschap en technologie een centrale rol spelen op een moderne melkveeboerderij.

Het bezoek kadert binnen het educatieve project ‘STEM op de boerderij’, een samenwerking tussen Inagro en Hogeschool Vives, met steun van de Provincie West-Vlaanderen.
Landbouw als STEM-klaslokaal
De boerderij van vandaag is een hoogtechnologische omgeving. Melkrobots, gps-gestuurde machines, drones, pneumatische en hydraulische systemen, luchtwassers, zonnepanelen, pocketvergisters en slimme wateropslag maken deel uit van het dagelijkse boerenleven. Deze realistische context biedt een unieke kans om STEM (science, technology, engineering en mathematics) op een betekenisvolle manier te integreren in het onderwijs.
“De boerderij is een krachtige leeromgeving waar leerlingen technologie in actie zien én ermee aan de slag gaan”, zegt Marijke Willaert, adviseur landbouweducatie bij Inagro. “Door STEM te koppelen aan boerderijbezoeken, maken we wetenschap tastbaar en relevant voor jongeren.”
Van klas naar koeienstal en terug
Het traject is bedoeld voor leerlingen uit de derde graad basisonderwijs en de eerste graad secundair onderwijs. Het start in de klas, waar leerlingen kennismaken met een actueel landbouwprobleem. Tijdens het boerderijbezoek ontdekken ze hoe landbouwers hiermee omgaan. Terug op school kruipen ze in de huid van een ‘minister van landbouw’ en formuleren ze hun eigen voorstellen. Zo leren ze onderzoekend denken, ontwerpen en optimaliseren – precies wat STEM-onderwijs beoogt.
“Mijn leerlingen waren verwonderd over hoeveel technologie er op een boerderij aanwezig is”, zegt juf Kelly, leerkracht van het zesde leerjaar. “Dit bezoek gaf hen niet alleen inzicht in landbouw, maar ook in hoe wetenschap en techniek écht werken in de praktijk.”
Sterk partnerschap tussen onderwijs en landbouw
Inagro en Hogeschool Vives vullen elkaar perfect aan. Inagro beschikt over een netwerk van goed voorbereide bezoekboerderijen en begeleidde hen om de focus op STEM te leggen. Vives kent de leerplannen en onderwijsuitdagingen als geen ander en ontwikkelde het lesmateriaal in nauw overleg met pilootscholen en -hoeves. Het resultaat is een innovatief en kant-en-klaar aanbod dat leerkrachten ondersteunt om STEM op een toegankelijke en praktijkgerichte manier aan te brengen.
“Dit project is een schoolvoorbeeld van hoe we onderwijs en ondernemerschap op een zinvolle manier kunnen verbinden”, zegt Kelly Detavernier, West-Vlaams gedeputeerde voor Onderwijs. “Door leerlingen op jonge leeftijd in contact te brengen met deze innovatieve technologieën brengen we de landbouwsector positief in beeld. Tegelijk maken we de jongeren warm voor STEM-richtingen. Deze studierichtingen bieden scholieren een brede waaier aan toekomstmogelijkheden in diverse sectoren waarin ze creatief, praktisch en innovatief aan de slag kunnen”.
Modulair lespakket rond 5 STEM-thema’s
Het lespakket is modulair opgebouwd rond 5 thema’s: water, energie, bodem, arbeid en tijd. Leerkrachten kiezen zelf welke thema’s ze behandelen. Het materiaal bestaat uit een leerkrachtenbundel en een leerlingenbundel, met per STEM-hoeve concrete problemen en oplossingen. Zo kunnen leerkracht en landbouwer het bezoek goed voorbereiden en afstemmen op de klaspraktijk.
Leerlingen maken kennis met uitdagingen en oplossingen uit de landbouwsector, zowel in de klas als op de boerderij. Ze ervaren STEM-toepassingen in hedendaags ondernemerschap en komen in contact met technische concepten die hen kunnen inspireren tot een toekomst in een STEM-beroep.
“De landbouwsector is een toonbeeld van innovatie. Door jongeren op de boerderij te laten kennismaken met een concreet landbouwbedrijf, planten we zaadjes voor de toekomst – misschien zelfs voor hun studiekeuze of loopbaan”, zegt Bart Naeyaert, West-Vlaams gedeputeerde van Land- en tuinbouw.
Gebouwd op 20 jaar ervaring in landbouweducatie
‘STEM op de boerderij’ bouwt voort op het succesvolle initiatief ‘Met de klas de boer op’, dat al meer dan 20 jaar West-Vlaamse scholen in contact brengt met lokale landbouw. Jaarlijks vinden zo’n 600 klasbezoeken plaats aan bezoekboerderijen in de provincie. Vooral kleuters en jonge leerlingen vinden vlot de weg naar de boerderij. Met het nieuwe STEM-aanbod wordt nu ook nadrukkelijk ingezet op de derde graad en het secundair onderwijs.
Het volledige lespakket en een overzicht van deelnemende STEM-boerderijen zijn beschikbaar via: www.metdeklasdeboerop.be/stem-op-de-boerderij
Scholen kunnen bovendien een subsidie van 50 euro aanvragen voor hun boerderijbezoek.
‘STEM op de boerderij’ is een initiatief van Inagro (dienst landbouweducatie West-Vlaanderen) en Hogeschool Vives (studiegebied Onderwijs), gerealiseerd met financiële steun van de Provincie West-Vlaanderen binnen het reglement ‘Flankerend Onderwijs, leerplichtonderwijs’. De basiswerking van ‘Met de klas de boer op’ wordt eveneens ondersteund door de Provincie, met aandacht voor promotie, begeleiding van landbouwers en subsidiëring van klasbezoeken.