Winstgroei FrieslandCampina door hogere prijzen en besparingen
Zuivelcoöperatie FrieslandCampina heeft een sterk financieel eerste halfjaar gedraaid, mede door kostenbesparingen. De nettowinst van het zuivelconcern ging met bijna 26% omhoog tot 230 miljoen euro, zo maakte het bedrijf op 23 juli bekend.

De omzet steeg met 6,4% tot 6,8 miljard euro, ondanks lagere volumes. Deze groei werd voornamelijk gedreven door hogere verkoopprijzen, die volgens FrieslandCampina nodig waren om de gestegen melkprijzen en de inflatie te compenseren.
De bedrijfsonderdelen met onder andere kindervoeding en gespecialiseerde voeding voor doelgroepen zoals sporters leverden de grootste bijdrage aan de winstgroei. In Azië had FrieslandCampina last van marktonzekerheden en toenemende concurrentie, wat leidde tot een daling in de vraag en het bedrijfsresultaat. “In Indonesië, Vietnam, Thailand en Maleisië hebben we een minder makkelijk halfjaar gehad. De totale markt staat daar onder druk, en ook marktaandelen”, zei topman Jan Derck van Karnebeek in een toelichting bij de resultaten.
Minder melkveehouders, minder melk
Het zuivelconcern had afgelopen halfjaar ook last van een dalende aanvoer van melk, mede doordat meerdere melkveehouders zijn gestopt met hun bedrijf. FrieslandCampina zag de melktoevoer in het afgelopen halfjaar dalen met 1,6% tot ongeveer 4,6 miljard kg. Melkveehouders beëindigen hun bedrijven als gevolg van vergrijzing en aanhoudende onzekerheid in de sector.
Toch is Van Karnebeek uitermate tevreden over het eerste halfjaar. Voor de tweede jaarhelft voorziet hij echter dat de winstgevendheid afneemt. “We verwachten met verschillende uitdagingen te maken te krijgen die in 2024 of eerder in 2025 nog niet aanwezig waren. Het consumentenvertrouwen is wereldwijd laag, wat naar verwachting zal leiden tot een daling in de afzet”, aldus de topman. “Valutaontwikkelingen zullen naar verwachting een negatief effect hebben en de basiszuivelmarkten worden minder gunstig”, vervolgt hij.
Volgens Van Karnebeek heeft de wereldwijde handelsoorlog in de eerste jaarhelft geen grote effecten gehad op de resultaten. “Het zijn niet zozeer de specifieke invoerheffingen die ons parten spelen. Wat ons wel parten speelt, is het lage consumentenvertrouwen, en het voortdurende gejojo met invoertarieven. Dat is slecht voor het vertrouwen.”
Fusie met Milcobel
Eind 2024 kondigden FrieslandCampina en de Belgische zuivelcoöperatie Milcobel fusieplannen aan. In het voorjaar van 2025 werd het fusievoorstel uitgewerkt en besproken met de leden van FrieslandCampina en de aandeelhouders van Milcobel. Daarna moest de fusieovereenkomst ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Milcobel en de ledenraad van FrieslandCampina. Ten slotte vereist de fusie ook nog de goedkeuring van de mededingingsautoriteiten. De fusie zal in de praktijk vermoedelijk in 2026 een feit zijn.