Startpagina Bedrijfsnieuws

Data spelen grotere rol bij John Deere

Tijdens een internationale persbijeenkomst op een van de grootste melkveebedrijven in Nederland gaf John Deere inzicht in haar deelname in Milk Sustainability Center (MSC). Hierin werkt het met andere partijen samen om data op het melkveebedrijf te bundelen. Verder stelde het de vernieuwde hakselaars voor, evenals 2 nieuwe persen.

Leestijd : 6 min

Het melkvee- en loonbedrijf van de familie Vroege in Dalen, in de provincie Drente (NL), was een perfecte locatie om het Milk Sustainability Center (MSC) voor te stellen. De familie melkt op haar bedrijf 1.100 koeien, met een gemiddelde jaarproductie van 12.000 l per koe.

Veel data in één portaal

Op het bedrijf genereren verschillende partijen een gigantische hoeveelheid data. Het MSC wil al die data samenbrengen in één portaal, om analyse en gebruik van deze data in een samenhangend geheel mogelijk te maken. John Deere is samen met Delaval initiatiefnemer in dit geheel.

John Deere krijgt via haar machines veel gegevens over de productie van het ruwvoer. Dat gaat niet alleen om de grondbewerking, de zaai en de gewasbescherming van voedergewassen, maar ook om de oogst daarvan. Daarbij kunnen zowel de hoeveelheid als de samenstelling van het voer worden bepaald.

Delaval wint data bij het melken en vaak ook via het verstrekken van krachtvoer. Daarnaast zijn ook gegevens beschikbaar over de gezondheid van koe en uier. Een partij die zich onlangs ook heeft aangesloten is Dynamica Generale. Dit is een producent van NIR-sensoren en het heeft daarmee veel ervaring in de analyse van ruwvoer.

Een overzicht van de beschikbare data voor veehouders. John Deere gaat samen met andere partijen deze data  bijeenbrengen in het Milk Sustainable Center.
Een overzicht van de beschikbare data voor veehouders. John Deere gaat samen met andere partijen deze data bijeenbrengen in het Milk Sustainable Center. - Foto: AJB

Samen hebben deze partijen een groot deel van het traject van de melkproductie in beeld. Het kan daarmee de voerefficiëntie en de voerkosten per kilogram melk berekenen. Nutrient Use Efficiency (NUE) heet dit. Het kan ook berekenen hoeveel broeikasgassen er geproduceerd worden. Dat vat het samen in het begrip CO2 equivalent (CO2e). Het gaat hierbij echter niet alleen om koolstofdioxide (CO2), maar ook om stikstofoxiden (NOx) en methaangas (CH4). Deze worden in CO2e vergelijkbaar gemaakt. De eerste ervaringen met het systeem geven aan dat bedrijven die goed scoren op CO2e ook goed scoren op NUE, omdat ze efficiënt met grondstoffen omgaan.

Met het MSC stelt John Deere het proces boven het product en stelt het haar klanten in staat om het melkveebedrijf beter te runnen door de samenhang in data in beeld te brengen.

F8-/F9-hakselaars

John Deere heeft de line-up van zijn hakselaars vernieuwd. Nieuwe motoren, een nieuwe cabine, meer gebruiksgemak, nieuwe voorzetstukken en ook een nieuwe naam. De 8000-serie, met het gewaskanaal van 66 cm, gaat voortaan de F8-serie heten en de 9000-serie, met het 83 cm brede gewaskanaal, wordt de F9-serie.

Alle modellen van de F8-serie hebben de John Deere 14X-motor, de 13,5 l zescilindermotor. In de 8000-serie lag in de 2 kleinste modellen nog een 9 l motor. Het topmodel, de F8.600, kreeg met 645 pk 20 pk meer dan voorheen. De andere modellen zijn de F8.500 (585 pk), F8.400 (545 pk), F8.300 (505 pk), F8.200 (465 pk), F8.100 (425 pk.). De motor van de F8 heeft een andere vermogens- en koppelcurve dan die uit de 8000-serie. Bij een lager toerental hebben de motoren nu een hoger vermogen en veel hoger koppel. Dit spaart brandstof, omdat met een lager toerental gereden kan worden.

Bij de F9, die de 9000-serie opvolgt, kregen 4 van de 5 modellen meer vermogen. Alleen de kleinste uit de serie, de F9.500, behield zijn 700 pk. De F9.600 kreeg 15 pk meer en komt nu tot 765 pk. De F9.700 haalt nu 820 pk, dat is 20 pk meer. Deze 3 kleinste F9-modellen hebben de JD18X-motoren. De 2 zwaarste modellen uit de F9-serie hebben een 24,2 l grote Liebherr V12. Die is in de F9.900 goed voor 890 pk, een plus van 20 pk. De F9.1000 kreeg 50 pk meer en dat levert nu 1.020 pk op.

Nieuwe werkplek

Minstens zo belangrijk als de nieuwe motor is de nieuwe cabine. De vaak lange werkdagen in de maïs maken een goede werkplek tot een must. Het begint al bij binnenkomst in de cabine. In plaats van de deur moeizaam vanaf de bestuurdersstoel dicht te trekken, trek je hem voorzichtig dicht en de elektrische deursluiter doet de rest. Zo is de deur altijd goed dicht en hou je geluid en stof buiten. Die stoel is overigens de tweede generatie Active Seat, met verwarming, koeling en massage. Hij is naar beide kanten 16° draaibaar, voor een beter zicht op de lospijp en de naastrijdende wagen.

De chauffeur  krijgt een nieuwe cabine tot zijn beschikking, met meer ruimte en  meer comfort.
De chauffeur krijgt een nieuwe cabine tot zijn beschikking, met meer ruimte en meer comfort. - Foto: AJB

Communiceren met de trekkerchauffeur is niet meer nodig. Je neemt als hakselaarchauffeur eenvoudig de besturing van de trekker over met Machine Sync. Dat moet de trekkerchauffeur nog wel even bevestigen, vooral uit veiligheidsoverwegingen. Je hebt als hakselchauffeur nu de volledige controle over het vullen van de wagen. Daarbij word je geholpen door Active Fill Control, met sterk verbeterde camera’s, die een scherp en helder beeld geven van de wagen.

Veel automatiseringsmogelijkheden

Je hebt als chauffeur nog veel meer hulpprogramma’s tot je beschikking. Dat begint bij het automatisch vasthouden van het benodigde toerental, afhankelijk van de belasting, met HarvestMotion. Dit is standaard op alle F8- en F9-machines. Daarnaast kun je de automatisering uitbreiden met tal van programma’s. Met bijvoorbeeld Ground Speed Automation regelt de machine de rijsnelheid, afhankelijk van de gewasdikte, binnen de vooraf ingestelde grenzen.

AutoTrack is het automatisch sturen op gps. Dat gaat nu via een vernieuwde Starfire-ontvanger. Op de kopakker kun je gebruikmaken van ProTouch Harvest. Bij dit kopakkerprogramma kun je keren met één druk op de knop, in plaats van de gebruikelijke 5 tot 6 handelingen.

Heb je het veld geoogst, dan zijn alle data van het perceel al doorgestuurd naar het John Deere Operations Center, waarmee je continu in verbinding staat. Via het Operations Center kun je als loonwerker, als je dat wil, ook de samenstelling van het product, dat door de HarvestLab NIR-sensor op de pijp is bepaald, aan de veehouder doorgeven. Die kan die gegevens dan in zijn bedrijfsmanagementsysteem opslaan en gebruiken.

Je hebt als chauffeur alles goed in de hand, met een nieuwe Command Pro-rijhendel. Hierop heb je nu tot maar liefst 11 vrij toewijsbare functieknoppen. Het hele proces hou je in de gaten via het 10,1 inch grote G5-scherm of het 12,8 grote G5Plus-scherm. De opstarttijden van beide schermen zijn een stuk sneller geworden. Verder biedt de cabine uiteraard een goede klimaatregeling en via Apple Carplay of Android Auto heb je ook je favoriete entertainment.

Goede gewastoevoer

Natuurlijk moet de hakselaar gevoed worden met voorzetstukken met grote capaciteit. In 2023 stelde John Deere-dochter Kemper de 400Plus-maïsvoorzetstukken voor. Deze zijn verder verbeterd en hebben nu de naam 400Pro. De grootste is de 490Pro, met een werkbreedte van 9 m, dus 12 rijen. Als opties zijn ComfortRide en ComfortProtect leverbaar. De eerste is een transportwiel, dat bij het uitklappen van de bek automatisch voor de cabine boven de bek vouwt. Bij het opklappen komt het naar voren aan de grond en neemt dan maximaal 2,5 ton gewicht van de vooras weg. Dit geeft een veel rustiger rijgedrag. Bij ComfortProtect vouwen na het opklappen beveiligingsbeugels en doeken rond de bek, waarmee deze goed is afgeschermd.

De hogecapaciteitopraper voor gras zit al langer in het programma van Kemper. Deze heeft een fors uitgevoerde vijzel, voor een vlotte doorvoer van het gewas. Voor België is vooral de 3 m brede versie van belang, maar er zijn ook uitvoeringen van 3,5 en 4,6 m.

Vernieuwingen bij de persen

John Deere introduceerde tijdens het evenement ook Generatie II bij de rondebalenpersen, zowel bij de variabelekamerpersen als bij de vastekamerpersen. Beide soorten zijn vanaf nu volledig Isobus-compatibel. Ze zijn nu ook allemaal leverbaar met een vochtsensor in de perskamer voor het meten van het vochtpercentage van de baal. Mocht de trekker niet over een scherm beschikken, dan biedt John Deere het G5- of G5 plus-scherm, dat we ook bij de hakselaars zagen.

De CR-perswikkelcombi kreeg ook de vernieuwingen van de variabelekamerpersen mee.
De CR-perswikkelcombi kreeg ook de vernieuwingen van de variabelekamerpersen mee. - Foto: AJB

De variabele persen VM en VR hebben een 10 tot 15 % sterkere aandrijflijn, resulterend in een 8% hogere capaciteit.

De VM-persen hebben een nieuwe pick-up, met een breedte van 2,2 m. De snijrotor heeft maximaal 25 messen, resulterend in een theoretische snijlengte van 40 mm. De VR-persen, met het kenmerkende doek aan de achterzijde in plaats van een klep, hebben nu een nog snellere lostijd, ongeveer 3 seconden.

Het meest opmerkelijk aan deze pers is Weave Automation. De pers heeft een zwenkdissel, die de pers automatisch laat slingeren over het zwad. Dit hoeft de trekkerchauffeur nu niet meer te doen. Het moet zorgen voor een perfect gevulde baal, met links en rechts evenveel gewas. De zwenkdissel heeft bovendien Curve Compensation. De trekker kan in de bocht gewoon het zwad volgen en de zwenkdissel zorgt ervoor dat de pers niet binnendoor komt, maar gewoon de trekker, en dus de wiers, volgt.

Arend Jan Blomsma

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Agristo stelt opening frietlijn in Noord-Frankrijk uit

Bedrijfsnieuws Frietproducent Agristo stelt de opening van de nieuwe frietlijn in het Noord-Franse Escaudoeuvres met 3 jaar uit. De fabriek zal in 2027 wel opstarten met 2 andere lijnen: een specialiteitenlijn zoals gepland en een pureelijn die eerder operationeel zal zijn dan voorzien.
Meer artikelen bekijken