Startpagina Akkerbouw

Reeds 25 jaar geen dodelijk ongeval in West-Vlaanderen door modder op de weg

In 2000 werd de eerste campagne inzake modder op de weg gelanceerd, nadat er een dode in het verkeer viel naar aanleiding van modder op de weg. Sindsdien vielen in West-Vlaanderen geen dodelijke slachtoffers meer. De gouverneur van West-Vlaanderen kondigt na een evaluatie enkele bijsturingen aan de campagne aan.

Leestijd : 4 min

Dit jaar viert de provincie West-Vlaanderen het 25-jarige bestaan van de campagne ‘Modder op de weg’. In zijn toespraak bij de voorstelling van de campagne van dit jaar legt gouverneur Carl Decaluwé de nadruk op het ‘vieren’ van de verjaardag. “We hebben ons doel bereikt: 0 doden ten gevolge van modder op de weg. Maar het kan ondanks deze positieve baland altijd nog beter. We willen niet alleen de 0 behouden, maar ook valpartijen en verkeersongevallen met gewonden door modder op de weg verminderen. Voorkomen is beter dan genezen, preventie en sensibilisering is en blijft belangrijk”, stelt de gouverneur.

Vier bevragingen

Er gebeurden dit jaar 4 bevragingen over de modder op de weg-campagnes. Uit de bevraging van de politie bleek dat de meldingen van modder op de weg het vaakst binnenkomen via de 101 of 112 en niet via de wegbeheerder en dat er in de fiches bij de politie in gemiddeld 1% sprake van waarschuwingsborden bij tussenkomsten. Hier moet wel de nuance gemaakt worden dat dit niet altijd is opgenomen in de interventiefiche.

Bij de bevraging van steden en gemeenten bleek dat men in de gemeente Houthulst heel goed bezig is inzake modder op de weg, met 70% van de meldingen waarbij er een waarschuwingsbord stond. Dit is uitzonderlijk hoog. Het lokale meldpunt voor modder op de weg kent alle landbouwers uit de gemeente, wat een positief effect heeft. Voorts blijkt uit deze bevraging dat de steden en gemeenten geen zicht hebben op de volledige problematiek of de link met verkeersongevallen of valpartijen.

Brandweer wordt vaak onnodig uitgestuurd

Bij de bevraging van de hulpverleningszones bleek dat in gemiddeld 10% van de meldingen bij de politie, de brandweer werd ingeschakeld om de modder op de weg op te ruimen. De brandweer wordt volgens de gouvernuer te vaak onnodig uitgestuurd, wat onnodige kosten genereert voor de landbouwer.

Bij de bevraging van het parket West-Vlaanderen bleek dat het parket niet over data beschikt met betrekking tot het aantal dossiers gelinkt aan modder op de weg. Deze dossiers worden veelal zonder gevolg gesteld wegens onbekende dader of onvoldoende bewijs. Indien de vervuiling kan toegeschreven worden aan een welbepaalde overtreder en er is enkel stoffelijke schade of licht gekwetsten, dan wordt het dossier zonder gevolg gesteld en wordt voorrang gegeven aan de burgerlijke afhandeling. Enkel bij zwaar gekwetsten of dodelijke ongevallen zal de veroorzaker worden gedagvaard.

“Na 25 jaar was er nood aan een evaluatie van de campagne. Modderen we maar wat aan, of werkt de campagne echt? Op 2 oktober bespraken 2 werkgroepen in het stadhuis van Diksmuide, de stad die de grootste landbouwgemeenschap van West-Vlaanderen heeft, de huidige campagne en werden aanbevelingen opgesteld voor toekomstige campagnes”, vertelt de gouverneur. Behalve de burgemeester, kabinetschef van de gouverneur, waren ook de lokale meldpunten modder van Diksmuide en Houthulst, leden van de landbouwraad, seniorenadviesraad, hulpverleningszone Westhoek, de lokale politie Polder aanwezig.

De campagne werkt

“De eerste conclusie is duidelijk. De campagne werkt en wordt best verder gezet”, stelt Carl Decaluwé. “Landbouwers zetten waarschuwingsborden en moedigen hun collega’s aan hetzelfde te doen. De borden worden onmiddellijk verwijderd na het opruimen. Slechts een 20% zijn hardleers en vegen hun voeten aan de regels. De steden en gemeenten bieden de borden aan via uitleendienst of verkoop. Deze ondersteuning blijft belangrijk”, somt de gouverneur op.

Uit het overleg kwamen enkele aanbevelingen. “Door de klimaatverandering moet de campagne vervroegd worden naar de laatste week van augustus. De sensibilisering moet gericht worden naar alle vervuilers, dus ook naar loonwerkers, aannemers, jagers, baggeraars… en misschien ook naar organisaties die uitstappen met tweewielers organiseren. Wat ook kan helpen als stok achter de deur is een gemeentelijke politieverordening met informatie hoe de borden te plaatsen en het koppelen aan een GAS-boete wanneer men de regels niet volgt. Het bord dat waarschuwt voor modder op de weg moet tijdig verwijderd worden, anders verliest het zijn waarde”, zegt de gouverneur.

Kruisen en inhalen van fietsers is gevaarlijker dan modder

“Het risico op ongevallen bij het kruisen en inhalen tussen een landbouwvoertuig en fietsers op landelijke wegen is volgens de cijfers van de dodelijke verkeersongevallen in West-Vlaanderen veel groter dan het risico bij modder op de weg. Landbouwvoertuigen worden steeds groter en breder. Een tractor met kar kan niet altijd zomaar uitwijken, wegens het gevaar op kantelen”, besluit Carl Decaluwé.

FVDL

Lees ook in Akkerbouw

Koolstofopslag vraagt meer inspanningen

Akkerbouw Parlementslid Mieke Schauvliege (Groen) legde in de commissie Leefmilieu nog eens de vinger op het verminderde vermogen van onze bodem om koolstof op te slaan. Koolstofopslag is een essentiële pijler van het klimaatbeleid en een van de weinige negatieve emissiebronnen die we hebben.
Meer artikelen bekijken