Startpagina Edito

De boer moet ook VLAMmen

VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, bestaat 25 jaar. Dat is nog jong, maar in de marketing is dat ongetwijfeld een eeuwigheid. Nochtans is de essentie wellicht niet veranderd. Al in de jaren ‘30 van de vorige eeuw bestond er een eerste ‘Afzetvereniging’ die de afzet van de eigen land- en tuinbouwproducten bevorderde (p. 4). Ook toen al ging het over het imago.

VLAM werd tot 1983 volledig gefinancierd door de overheid. Nadien gebeurde de promotie vooral met middelen uit de sector zelf. De kritiek - niet zelden vanuit veganistische hoek - op het bestaan van VLAM is onterecht. Het is de sector haar goed recht om de kwaliteit, traceerbaarheid en efficiënte productie van de fier geteelde en gekweekte producten in een streng milieukader in de verf te zetten. Mocht de sector dit nalaten, dan is ze al helemaal verplicht om enkel op prijs te concurreren. Het is een strijd die niet te winnen valt, en milieu noch dierenwelzijn ten goede komt....

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement
Meest recent Bekijk al het nieuws >

Lees ook in Edito

Edito: Over grenzen, wetten en letters...

Edito Ons land – en Vlaanderen nog meer – is slechts een zakdoek groot. Het is dus nooit ver rijden tot aan de dichtstbijzijnde grens. Eens die is overschreden, zit je in een ander land of gewest waar andere wetten en regels gelden. Alsof het in je eigen regio al niet ingewikkeld genoeg is…
Meer artikelen bekijken