Startpagina Actueel

Callcenter en winkelpunten geven de consument info bij gebruik gewasbeschermingsmiddelen

Bij de tuincentra en de doe-het-zelf zaken is er de laatste tijd veel veranderd op vlak van gewasbeschermingsmiddelen. En dus ook voor de klant en tuinliefhebber.

Leestijd : 2 min

In 2014 ging de splitsing tussen amateur- en professionele producten in. Dit houdt in dat een hobbytuinder geen toegang meer heeft tot professionele gewasbeschermingsmiddelen.

In de rekken van uw tuincentrum herkent u deze producten aan de letter “G” voor het toelatingsnummer. De overheid gaat er namelijk van uit dat de hobbytuinier gemiddeld minder ervaren is en minder kennis heeft over het goed gebruik ervan. Vandaar dat de toelatingsvoorwaarden voor amateurproducten veel strenger zijn en de risicobeperkende maatregelen veel uitgebreider.

Kleinere verpakkingen

Het pakket aan oplossingen voor zijn huis- en tuinproblemen zijn dan ook beperkt. De sector paste ook de verpakkingen aan naar kleinere formaten met verbeterde doseersystemen. Ze investeerde in innovaties en in het vergroenen van het aanbod met veel biologische middelen en laagrisicoproducten. Gewasbeschermingsmiddelen, populair “pesticiden” of “sproeistoffen”, behoren tot de meest uitgebreid onderzochte producten. In tegenstelling tot basisstoffen of zelfgemaakte huisbereidingen zijn ze getest op een 100-tal aspecten rond veiligheid voor mens en leefmilieu, inclusief bestuivers.

Elk winkelpunt moet bovendien minstens één persoonslid met een fytolicentie hebben om het beheer en de verkoop van deze gewasbeschermingsmiddelen goed te ondersteunen. Ook hangen er in elk winkelpunt twee affiches over hoe je gewasbeschermingsmiddelen correct moet gebruiken en welke alternatieven er in de winkel aanwezig zijn.

Gratis Callcenter

Daarbovenop startten Phytofar, Comeos en de Belgische Tuincentra Vereniging een gratis callcenter op voor de consument dat van maandag tot zaterdag van 8u tot 20u bereikbaar is, en in het hoogseizoen (1 maart t/m 30 juni) zelfs op zondag van 9u tot 13u. Op de gratis lijn 0800/62.604 kan de consument aan fytolicentiehouders advies vragen over het correct gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Uit ditzelfde initiatief is ook de website www.handigindetuin.be ontstaan.

Het systeem van de verplichte communicatie in de winkelpunten en het callcenter ging sinds het voorjaar van 2016 van start. Een aantal punten zijn dus nog voor verbetering vatbaar, zoals het feit dat het callcenter nog onvoldoende gekend is bij het grote publiek. Daar zal op constructieve wijze verder aan gewerkt worden. De sector staat alvast klaar om u bij te staan om onkruiden, ziekten en plagen in uw tuin te vermijden.

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken