Kazen uit Wervik scoren zes medailles tijdens de World Cheese Awards
Voor kaasmakers uit de hele wereld vormen de World Cheese Awards het jaarlijkse hoogtepunt. Meer dan 3.000 kazen namen afgelopen weekend deel aan het prestigieuze concours. Voor Flandrien Kaas en Frontieren Kaas werd het een ware triomf. De harde kazen sleepten samen zes medailles in de wacht:
- Brons voor Flandrien Gerijpt en Frontieren Brokkel
- Zilver voor Flandrien Oud en Frontieren Jong
- Goud voor Flandrien Grand Cru
- Super Goud met felicitaties van de jury voor Frontieren Oud
Flandrien Kaas werd gelanceerd in 2013. Deze harde goudse kaas wordt geproduceerd op 4 leeftijden: jong (6 weken oud), gerijpt (6 maanden), oud (12 maanden) en grand cru (18 maanden).
Frontieren Kaas is een mimolette of roodzuivelkaas, een harde oranjerode kaas met volle smaak die al eeuwenlang wordt gemaakt in de grensstreek tussen België en Frankrijk. Ze is sinds 2014 op de markt. Frontieren Kaas bestaat in drie leeftijden: jong (6 weken oud), oud (10 maanden) en brokkel (18 maaden).
Beide kazen worden geproduceerd in de ambachtelijke kaasmakerij in Wervik. Jan Desmet: "Alles start bij de selectie van de melk die we zelf ophalen bij landbouwbedrijven in de regio. De productie gebeurt op traditionele wijze, waarbij het vakmanschap en de handelingen van onze kaasmeester cruciaal zijn om aan het einde van de rit een smakelijke en kwaliteitsvolle kaas te waarborgen. We zijn een ambachtelijk bedrijf maar we zetten wel hedendaagse technologie in om in alle stappen van het proces de kwaliteit van ons product op te volgen."
Flandrien Kaas bouwde vijf jaar geleden een gloednieuwe kaasmakerij in Wervik en breidde gestaag zijn productie en aanbod aan kazen uit. Intussen verwerkt De Kazerij elk jaar zo’n 10 miljoen liter melk tot ruim 1.000 ton kaas. De beoordeling van de jury op de World Cheese Awards is een ondersteuning om voort te gaan op het ingeslagen pad.
"Dat we voor het derde jaar op rij in de prijzen vallen tijdens deze wedstrijd is een fantastische resultaat voor ons hele team", vertelt Jan Desmet. "Maar ook de stijgende vraag naar onze producten, zowel van speciaalzaken als retailers is een opsteker. Bovendien merken we dat er ook vanuit het buitenland steeds meer belangstelling is, zowel in Europa als daarbuiten. Dat is ongetwijfeld te danken aan de mooie resultaten van onze kazen op World Cheese Awards." De kmo heeft voor zijn internationale expansie de krachten gebundeld met andere ambachtelijke Belgische voedingsproducenten onder het label BeDelicious.