Startpagina Actueel

Limburgse fruitboeren stoven Russen een peer tijdens voetbalconfrontatie

Deze avond, 21 maart, spelen de Red Devils hun EK-kwalificatiematch tegen de Russen in het Koning Boudewijnstadion in Brussel. De Zuid-Limburgse fruittelers kochten de led-boarding rondom het veld tijdens deze interland om hun peren te promoten. Zo herinneren ze de Russen eraan dat de boycot van het Limburgse fruit een slecht idee is.

Leestijd : 3 min

De vzw Fruittelers Zuid-Limburg lanceert voor het grote publiek een brede promotie- en bewustmakingscampagne rond de Belgische fruitteelt en gezond eten. Op 180 meter boarding langs het veld van het Koning Boudewijnstadion, zal de boodschap From Belgium with love … The Belgian Conference Pear: World Champion in taste! verschijnen. Tegelijkertijd verschijnen er hartjes, die langzaam veranderen in een heerlijke conference peer. De Belgische consument wordt zo aangemoedigd om meer fruit van eigen bodem te eten.

ek match peren

Gebrek aan erkenning

De slogan wordt ook in het Russisch getoond. Daarmee hekelen de Limburgse fruittelers de Russische boycot van hun peren. “De match zal ongetwijfeld door miljoenen kijkers in Rusland live gevolgd”, zegt Chris Groven, voorzitter van de vzw Fruittelers Zuid-Limburg. “Ondanks de Russische boycot worden onze peren ginds nog altijd erg gesmaakt. We geven op een ludieke manier de boodschap dat de exportstop lang genoeg geduurd heeft.”

“Ondanks de Russische boycot wordt onze Belgische Conference peer nog steeds erg gesmaakt door de Russische consument. Alleen krijgt de Belgische fruitteler daarvoor niet altijd de erkenning die hij verdient. Onze boodschap is dus: ‘Rusland, de beker is alvast voor ons, in ruil krijgen jullie opnieuw onze overheerlijke Conference peer. De importstop schiet in onze ogen aan zijn doel voorbij. Taak trouwens voor Europa om de ongelijkheid tussen Russische import van high-end producten zoals chocolade en speciale bieren ten opzichte van de ‘Njet’ voor landbouwproducten aan te pakken.”

Belgisch fruit promoten

Laat het duidelijk zijn dat de initiatiefnemers zich niet enkel tot Rusland richten. “We willen eveneens onze landgenoten warm maken voor een heerlijke en gezonde peer van bij ons,” aldus Groven. “De sector kreeg het de afgelopen jaren zwaar te verduren. Denk daarbij dus aan de Russische boycot en de grillige weersomstandigheden. En hoewel onze fruittelers niet stilzitten, voortdurend milieubewust en duurzaam innoveren en andere markten aanboren, blijft het nodig om de Belgische fruitsector onder de aandacht te brengen.”

Kies bewust voor fruit van bij ons

Voorzitter Groven benadrukt ten slotte dat ook wijzelf de Belgische fruitboer kunnen steunen. “We hechten nog te weinig belang aan waar het fruit dat we allemaal dagelijks eten wordt geteeld. Of dat nu hier in België of in het buitenland is, daar staat de consument niet bij stil. Maar voor onze Belgische fruittelers is dat een wereld van verschil. We willen daarom oproepen om bewust te kiezen voor fruit van bij ons!”

De campagne werpt in die zin een kritische blik op onze eigen fruitconsumptie. Maar Tom Buntinx, coördinator van Fructura Fruit, Sport & Health, benadrukt dat de sector vooral een positieve boodschap wil brengen: “De fruitteelt is een mooie maar harde business, we blijven wel optimistisch en willen vooral vooruitkijken. We geloven sterk in de toekomst van ons Belgisch fruit. De consument speelt hierin een belangrijke rol. Met deze campagne willen we de band tussen teler en consument versterken.” Met als boodschap: eet elke dag fruit van eigen bodem. Vandaar ook dat we onze actie koppelen aan de beste voetballers van het land, want gezondheid gaat hand-in-hand met sport én fruit!”

Steun van Belgische voetbalbond

De Koninklijke Belgische voetbalbond (KBVB) zet mee de schouders onder het initiatief. Tijdens verschillende officiële tornooien zal de voetbalbond 1.000 kilo fruit van Belgische telers aan onze jeugdspelers uitdelen. “Wij zijn voorstander van het promoten van een Belgisch product van eigen bodem. Tegelijkertijd willen we sporters aanmoedigen om voldoende fruit te eten. Het is een essentieel onderdeel van een evenwichtige voeding”, aldus Stefan Van Loock, woordvoerder van de Belgische voetbalbond.

De vzw Fruittelers Zuid-Limburg zet zich al jarenlang in voor de Belgische fruitsector. Naast deze positieve actie in de voetbalarena, organiseert ze om de drie jaar Fructura Expo, ’s lands grootste vakbeurs voor hard en zacht fruit. De beurs lokte afgelopen jaar ruim 5.000 professionals uit de fruitsector naar de Ethias Arena in Hasselt.

vzw Fruittelers Zuid-Limburg

Lees ook in Actueel

Daling Belgische diervoederproductie vlakt af ondanks onzekere tijden

Economie Ondanks een gebrek aan een duidelijk toekomstperspectief in de landbouwsector en moeilijke marktomstandigheden, bleef de daling van de Belgische diervoederproductie in 2023 beperkt tot -3%. Dat meldt de Belgian Feed Association (BFA). De Belgische diervoedersector noteerde ook een beperkte daling van de omzetcijfers tot 6,5 miljard euro. De sector blijft voluit inzetten op verdere verduurzaming.
Meer artikelen bekijken