Startpagina Bedrijfsnieuws

Nederlandse zuivelgigant FrieslandCampina moet vanille in zijn vla stoppen

De Nederlandse zuivelfabrikant FrieslandCampina moet vanille toevoegen aan zijn vanillevla, of de naam en verpakking van het goedje aanpassen. Dat heeft de Nederlandse reclamewaakhond beslist. De consument zou op basis van de naam en de verpakking van de pudding kunnen verwachten dat er vanille in zit, maar dat is niet het geval. En dat is misleidend en in strijd met de Europese regels, oordeelt de reclamecommissie.

Leestijd : 1 min

Alles draait om de 'Optimel Vanillevla' van FrieslandCampina, dat ook melk verwerkt van enkele honderden Belgische melkveehouders. In de pudding zit geen vanille, maar volgens de Reclame Code Commissie is dat misleidend. De consument zou dat op basis van de naam van het goedje en andere zaken op de verpakking wel kunnen verwachten, klinkt het. Bovendien is het in strijd met de Europese reelgeving. De Reclame Code Commissie had eerder in eerste aanleg al geoordeeld dat de vanillevla van het merk misleidend was, en bevestigt dat nu ook in beroep.

De uitspraken van de Commissie zijn in principe niet bindend, maar de meest voedingsmiddelenfabrikanten geven er doorgaans wel gehoor aan. Bovendien is de Europese regelgeving wél bindend. FrieslandCampina zelf beloofde eerder al de tekst op de verpakking te zullen aanpassen. De zuivelreus bekijkt ook de receptuur, maar "vanille is een erg duur ingrediënt", zegt een woordvoerder. Volgens het bedrijf zit in 80 procent van de vanillepuddings overigens geen echte vanille.

Belga-Landbouwleven

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Milcobel kondigt reorganisatie aan

Bedrijfsnieuws Op een Bijzondere Ondernemingsraad kondigde zuivelcoöperatie Milcobel de intentie aan om haar organisatie de komende maanden te hervormen om het bedrijf efficiënter en weerbaarder te maken voor de toekomst.
Meer artikelen bekijken