Startpagina

Omzet van 2 ton naar 22 miljoen euro

Leestijd : 1 min

De Vegetarische Slager wordt op dierendag 2010 opgericht door Jaap Korteweg. De ‘slager’ mikt vanaf het begin op vleeseters die vegetarisch willen eten, maar ook op vegetariërs die ‘spekjes’ missen en flexitariërs. Met producten als kipstuckjes, gehacktballen en speckjes is er snel succes. Groentewinkels, keurslagers en versspecialisten breiden als eersten hun assortiment uit met producten van De Vegetarische Slager. In 2012 volgt een eerste doorbraak: een deel van de retail hapt toe, met grote supermarktketen Jumbo als belangrijkste partij.

Dat jaar gaan ook de eerste producten naar het buitenland (Portugal). Een jaar later volgt een samenwerking met Delhaize waardoor het bedrijf ook in België actief wordt. In 2016 gaat ook Albert Heijn overstag en ontstaat de eerste samenwerking met Unilever die uiteindelijk zal leiden tot de overname in 2018. In die jaren wint De Vegetarische Slager veel prijzen, maar er is ook kritiek over de merknamen. Gevolgen voor de bedrijfsgroei heeft het niet. De omzet van De Vegetarische Slager (inclusief samenwerking Unox en Mora) is tussen 2010 en 2019 gestegen van €0,2 tot €22 miljoen.

Lees ook in

Meer artikelen bekijken