Startpagina Economie

VLAM start campagne ter promotie Belgisch fruit

In Vlaanderen is het thuisverbruik van fruit in 2018 gedaald tot 46 kg per capita. In 2008 lag de fruitconsumptie nog op 56 kg. Ondertussen willen Vlamingen graag Belgisch fruit kiezen, maar herkennen ze het niet. 31% van de Vlamingen denkt dat Pink Lady van een Belgische boomgaard komt. VLAM start daarom een campagne.

Leestijd : 2 min

Promotie-agentschap VLAM lanceert een campagne om Vlaamse gezinnen de reflex bij te brengen om voor appelen en peren van eigen bodem te kiezen. VLAM wil de Vlaming een chauvinistische reflex aanleren als het over hardfruit gaat en lanceert daarom deze nieuwe campagne. De campagne heeft als boodschap “Koop je appels of peren, kies dan voor ‘van bij ons’!”

Via radio, online video’s en op het winkelpunt wordt de Vlaming er op attent gemaakt dat fruit van bij ons lokaal, kraakvers en lekker is. Hoewel de appel al jarenlang de meest gegeten fruitsoort is in Vlaanderen, weten we er volgens een peiling van VLAM bitter weinig over. Van Jonagold bijvoorbeeld weet 17% van de Vlamingen niet dat hij Belgisch is. 31% denkt ten onrechte dat Pink Lady uit een Belgische boomgaard komt.

Slechts de helft van de Vlamingen kan vertellen wanneer het seizoen van appel en peer start. “Dit zijn opmerkelijke bevindingen als je weet dat 46% aangeeft dat het land van herkomst belangrijk is bij de aankoop van fruit. We zijn ook overtuigd van de kwaliteit van het inlandse fruit”, stelt Liliane Driesen, woordvoerder van VLAM. Vanaf oktober kan je het karakter ‘Fons’ op je radio horen. De campagne ‘Denk aan Fons van fruit van bij ons’ wordt gefinancierd door de Vlaamse fruittelers (via de promotiefondsen fruit van VLAM) en de Vlaamse overheid.

Bijna afwezig in horeca

Fruit wordt volgens het onderzoek het vaakst thuis geconsumeerd: van alle consumptiemomenten met fruit vindt 71% thuis plaats, 4% bij familie of vrienden en 17% op het werk of school. Opvallend is het lage aandeel van horeca in de fruitconsumptie. Slechts 1% van de fruitmomenten situeert zich in de klassieke horecazaken. Kiwi, peren en sinaasappelen worden relatief meer thuis geconsumeerd dan appelen, die goed scoren op het werk.

Onder de aanbevolen hoeveelheid

De totale fruitconsumptie van de Vlaming (thuis en elders) bedraagt zo’n 55 kg per jaar of 150 gram per dag. Hiermee zit de Vlaming 100 gram onder de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 250 gram. Fruit wordt, in tegenstelling tot groenten, vaker bij het ontbijt en als tussendoortje gegeten dan bij de hoofdmaaltijd.

Banaan en appel zijn populairste fruit

De appel (7,9 kg per capita), met Jonagold op kop, was altijd de nummer 1 in de fruitkorf maar werd in 2018 ingehaald door de banaan. Op plaats 6 vinden we de peer met 2,7 kg per capita. Drie kwart van de perenconsumptie bestaat uit Conference, die veruit de belangrijkste perensoort blijft. Op plaats negen vinden we een andere inheemse fruitsoort nl. ‘de aardbei’ met 1,6 kg per capita. Naast aardbei doen andere zachtfruitsoorten zoals frambozen en blauwe bosbessen het zeer goed.

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken