Startpagina Actueel

Oldtimerhappening Werktuigendagen verleidt alle generaties

Een Normag NG23 van 1946, een Kramer KB 180 van 1958, of een Steyr 185 van 1956… Duizenden liefhebbers vergaapten zich aan al het moois op de Oldtimerhappening. Centraal op het tweejaarlijks evenement stonden de befaamde merken Porsche en Allgaier. Op het defilé is verder gebleken dat de oude, blinkende knarren het nog uitstekend doen.

Leestijd : 4 min

Rood. Het was zoals verwacht de meest opvallende kleur op de Oldtimerhappening. Toen, dé kleur van Porsche, het merk dat op de Werktuigendagen samen met Allgaier extra in de spots stond. Theo Van Broeck uit Kapellebrug verzamelt al meer dan 40 jaar oldtimer-tractoren. Hij presenteerde er onder meer de Allgaier A12, bouwjaar 1951.

Veel duurder

“Mijn vader had een boederij, maar die had nooit een tractor. Al het werk verrichtte hij met paarden. De overbuurman was ook een landbouwer, maar die had wel al tractoren. Toen ik 16 jaar was, mocht ik daar al eens met een tractor rijden. En zo is de passie gestart.”

Theo Van Broeck:  Ik werk graag aan oldtimers.
Theo Van Broeck: Ik werk graag aan oldtimers. - Foto: LV

“Op zekere dag kon ik een Allgaier op de kop tippen. Een 1-cilinder, die al volledig uit elkaar lag. Die heb ik gekocht, gereviseerd en gerestaureerd. Ja, ik werk zelf aan oldtimers”, aldus Theo, die meer dan twintig oldtimer-tractoren telt. “Alle merken, alle soorten. Maar allemaal tractoren.” Daarnaast heeft Theo ook enkele stationaire motoren. Tijden veranderen, ook voor oldtimers. “Vroeger kocht je een oldtimer voor omgerekend 10.000 Belgische frank. “Nu is dat 10.000 euro of zoiets.”

Theo rijdt een speciaal model voor. “Een Duits model, een Allgaier. Die bouwden alleen tractoren tussen 1949 en 1952, kort na de Tweede wereldoorlog. Daarna werd Allgaier door Porsche overgenomen. “Dat is de reden waarom beide merken hier samen staan. Deze oldtimer is 70 jaar oud, maar hij doet het nog goed. Dit model is niet luchtgekoeld. Allgaier bouwde waterkoelde motoren en Porsche zette er later luchtgekoelde motoren in”

Benzine en diesel

Een andere blinkende kleurcombinatie is ongetwijfeld het groen-geel van John Deere. Oldtimer-liefhebber Rik Tanghe komt van Kruisem, met een John Deere R van 1949. “Het is de vierde keer dat ik hier sta. Mijn grootouders waren landbouwers en als klein kind ging vaak bij hen spelen. Ik ben mecanicien van opleiding, en dat restaureren doe ik samen met mijn zoon. Deels om hem de stiel te laten leren kennen van de zuivere mechaniek, zoals vroeger. Dat interesseert ons.”

Deze John Deere is van 1949 en de eerste diesel dat het tractormerk heeft gemaakt. “De ontwikkeling van deze tractor duurde 3 jaar. Het is een benzinemotor die de dieselmotor opstart. Reden is dat deze tractor werd gebruikt in Canada en Noord-Amerika, in koudere regio’s. Die werd daar ingezet. Via de Hoek van Holland is hij uit Amerika ingevoerd. En daar ben ik hem gaan afhalen, als wrak. Het is intussen al zeven jaar geleden dat we hem kochten.”

“Wat me vooral interesseert? Dat er niets van elektronica in deze tractor steekt. Er zit enkel een kleine batterij in om deze dieselmotor (6,8 of 60 pk) te starten. De rest gebeurt volledig mechanisch. Die werd in Canada en in Amerika ingezet voor het zware landbouwwerk, ook om stationair te draaien, voor een dorser. Deze motor heeft enorm veel kracht. Ja, John Deere is mijn favoriet merk. Voor de kleuren, en ook voor het verhaal achter het merk. John Deere is altijd een zelfstandig producent van tractoren gebleven.”

Rik Tanghe:  De sfeer is zo plezierig op deze Werktuigendagen.
Rik Tanghe: De sfeer is zo plezierig op deze Werktuigendagen. - Foto: LV

“Voor mij betekent deze Oldtimerhappening de uitstekende sfeer, collega’s ontmoeten, gezelligheid. Ik probeer regelmatig ook naar beurzen te gaan, maar door tijdsgebrek is dat minder dan vroeger. En met ouder worden is de drive ook iets minder om er nog eens vol tegenaan te gaan. Misschien als de zoon is afgestudeerd en er weer wat meer tijd is.”

Nog een andere freak van oldtimers is Ivan De Graeve uit Oudenaarde. “De locatie hier is uiteraard ideaal. Beroepshalve ben ik grondwerker. Schop en spade, altijd hard labeur. Dit is een Vierzon 302 van het bouwjaar 1952. Een liggende 1 cilinder-motor. Die kan met alle brandstoffen draaien: met stookolie, met frituurolie… Die werd vroeger opgestart met benzine, en dan omgedraaid naar diesel. Nu starten we gewoon op diesel op. Die diende vroeger vooral als aandrijving voor de dorsmachine.”

Ivan De Graeve werd als kind verliefd op oldtimers.
Ivan De Graeve werd als kind verliefd op oldtimers. - Foto: LV

“We werden bij de landbouwers opgekweekt, en dat was ons leven. Het is leven is als een cirkel: wat je jong hebt geleerd, daar krijg je dan op latere leeftijd de vruchten van. We doen eraan wat we kunnen. We doen het onderhoud zelf, en zo.” En die zijn met duizenden. Het is heerlijk vertoeven tussen al dat moois. Eigenaars geven aan geïnteresseerden een woordje uitleg en ook kinderen halen hun hart op tussen al die oldtimers. Maar al te graag gaan ze even op een tractor gaan zitten. Zwaaien, lachen, genieten. Waarop de terecht trotse mama of papa met de smartphone een foto neemt en die voor de thuisblijvers op sociale media slingert. Of hoe ook tussen oldtimers het verleden aan de hedendaagse realiteit wordt gekoppeld.

Lieven Vancoillie

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken