Startpagina Actueel

Supermarkten en buitenhuis consumptie doen Nederlandse bio-omzet sterk toenemen

De Nederlandse bio-omzet steeg opnieuw in 2018. Terwijl de klassieke supermarkten veruit de het grootste distributiekanaal vormen, moest de gespecialiseerde biohandel terrein prijsgeven. De buitenshuisconsumptie maakte een grote sprong vooruit.

Leestijd : 1 min

Volgens het recente Trendrapport van Bionext, de Nederlandse biologische sectororganisatie, wordt de bio-omzet in Nederland voor meer dan de helft door de klassieke supermarkten gerealiseerd. De totale bio-omzet wordt geraamd op 1,63 miljard euro.

Gespecialiseerde biohandel

De omzet van de gespecialiseerde biohandel verminderde in 2018 met 1% in vergelijking met 2017. De buitenhuisconsumptie van bioproducten groeide daarentegen met 15% in vergelijking met 2017, tot 351 miljoen euro, en wordt zo het tweede belangrijkste distributiekanaal.

De Nederlandse supermarkten konden hun bio-omzet op 5 jaar tijd met 63% verhogen, tot 843 euro. Hiermee bereiken bioproducten een marktaandeel van 3,4% in het retailkanaal.

Productie neemt verder toe

Ook de productie neemt toe in Nederland. In 2018 werden 2.010 biologische landbouwbedrijven geteld, 4% meer dan in 2017. Meer dan de helft van deze bedrijven produceren voedergewassen. Het aantal hiervan groeide met 6%, terwijl ook het aantal akkerbouw- en groentebedrijven toenam met 7%. Het bio-areaal groeide met 10% tot 66.623 ha.

Bionext

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken