Startpagina Bedrijfsnieuws

Nieuwjaarsinterview: Dit jaar optimaliseerden we de dienstverlening

Wat betekende 2019 voor de veilingen? Algemeen directeur BelOrta Philippe Appeltans geeft hier zijn visie voor de veiling.

Leestijd : 3 min

Uit wat bestaan uw dagelijkse activiteiten?

Ik ben Philippe Appeltans, en geboren in 1972. Verder ben ik gehuwd en heb ik 2 kinderen. Sinds 1 september 2018 ben ik directeur BelOrta. Daar sta ik in voor de algemene leiding van BeLOrta, een toonaangevende coöperatieve veiling voor groente en fruit met afdelingen te Sint-Katelijne-Waver, Borgloon en Zellik.

BelOrta vermarkt meer dan 170 soorten groente en fruit afkomstig van zo’n 1.100 actieve telers en is goed voor een jaarlijkse productomzet van meer dan 450 miljoen euro.

Hoe was 2019 voor u?

Een boeiend jaar, waarin we weer erin geslaagd zijn om onze missie waar te maken: op een transparante en betrouwbare wijze verse groenten en fruit van en voor onze producenten te concentreren en te vermarkten. Hierbij wil ik de Raad van Bestuur en alle aangesloten producenten danken voor hun vertrouwen, alsook de bijna 400 medewerkers voor hun dagdagelijkse inzet.

Wat was de belangrijkste realisatie dit jaar?

Enerzijds denk ik aan de transitie naar meer duurzame verpakkingsmaterialen, hetgeen ons verder profileert als trendzetter in de markt. Anderzijds hebben we sinds 1 juli een nieuwe organisatiestructuur geïmplementeerd met als doel de interne werking en de dienstverlening te optimaliseren.

Op welk fruit en welke groente hebben de landbouwers de beste omzet kunnen draaien dit jaar?

Omzet is eigenlijk minder relevant. Van belang voor onze producenten is of ze een leefbaar inkomen uit hun bedrijf hebben kunnen halen in verhouding tot het ondernemersrisico dat ze nemen.

Op welke manier heeft de veiling de telers het beste kunnen helpen dit jaar?

Door een optimale mix aan verkoopsystemen streven we iedere dag naar de juiste prijs voor ieder product in functie van de marktomstandigheden, en dit aan een zeer lage commissie, gepaard gaande met een uitgebreid aanbod aan diensten.

Zijn er bepaalde trends te zien bij export?

Onze producten belanden in 75 landen wereldwijd. Uiteraard zie je hierin jaarlijks wat verschuivingen. Maar net als in het verleden blijven onze buurlanden Frankrijk, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk onze belangrijkste markten. Spanje en Noord-Italië zijn dan weer duidelijke groeiers. Voor bepaalde producten kijken we dan weer verder tot in Japan, VS, Canada, Zuid-Korea, India, China, Brazilië, …

Welke link heeft Belorta met beurzen? Op welke beurzen staat Belorta en welke is het meest bijgebleven?

BelOrta is ieder jaar met een eigen stand aanwezig op Fruitlogistica Berlijn,de wereldbeurs voor handel in groenten en fruit, alsook op Asia Fruit Logistica te Hong Kong. Aangezien deze beurs dit jaar begin september plaatsvond op ogenblik van oplopende spanningen en betogingen, is dit bij onze medewerkers wel het meest bijgebleven. Verder ondersteunen we onze exportbedrijven op diverse beurzen wereldwijd. Medewerkers tekenden present op Word Food Moscow, Fruit Attraction te Madrid, Fresh Connections Brazil, Fresh Produce India en op de CPMA in Canada. Verder namen we deel aan de Belgische economische handelsmissie naar Mexico en China, alsook deze van de Europese Commissie naar Japan.

Welke investeringen staan gepland voor 2020?

Er wordt, in samenwerking met Euro Pool System, gebouwd aan een nieuwe kistenwasserij. In het najaar start immers in het kader van verdere verduurzaming de omschakeling van starre herbruikbare kisten naar klapkisten. Daarnaast wordt er zowel in Borgloon als in Sint-Katelijne-Waver geïnvesteerd in bijkomende logistieke loodsen om de wisselwerking tussen BelOrta en bepaalde klanten te intensifiëren. Verder liggen er nog enkele projecten ter goedkeuring voor aan de Raad van Bestuur, dit om ons nog meer marktgericht te kunnen opstellen.

Komen er nieuwtjes aan? Bijvoorbeeld qua infrastructuur, zaken voor leden,…?

In 2020 starten we met een gestructureerde aanpak om het relatiebeheer zowel met onze producenten als met onze klanten verder te optimaliseren. Ook willen we de communicatie met onze telers moderniseren, via state-of-the-art digitaliseringsproject waar we samen met enkele andere veilingen aan werken.

Wat is uw nieuwjaarswens?

Rendabele prijzen voor al onze leden-producenten en een tuinbouwvriendelijk ondernemersklimaat.

Marlies Vleugels

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Milcobel kondigt reorganisatie aan

Bedrijfsnieuws Op een Bijzondere Ondernemingsraad kondigde zuivelcoöperatie Milcobel de intentie aan om haar organisatie de komende maanden te hervormen om het bedrijf efficiënter en weerbaarder te maken voor de toekomst.
Meer artikelen bekijken