Startpagina Actueel

ILVO en Steunpunt Korte Keten voeren onderzoek naar succesfactoren van verdienmodel ‘korte keten’

ILVO en het Steunpunt Korte Keten zijn een onderzoek gestart naar de succesfactoren van de korte keten. Vandaag krijgt het Steunpunt Korte Keten in dat verband 600 adviesvragen. Op een druk bijgewoonde infomarkt van de provincie Oost-Vlaanderen in Geraarsbergen bleek dat een goed marketingverhaal vertellen bijzonder belangrijk is.

Leestijd : 2 min

De provincie Oost-Vlaanderen bracht dinsdag heel wat actoren uit de land- en tuinbouw bijeen op de infomarkt: ‘Hoe zet jij in op de toekomst: land- en tuinbouw in zijn vele facetten’. Onder meer ILVO-onderzoeker Olivier Guiot zorgde voor een boeiende en interactieve presentatie.

De provincie Oost-Vlaanderen bracht dinsdag heel wat actoren uit de land- en tuinbouw bijeen op de infomarkt.
De provincie Oost-Vlaanderen bracht dinsdag heel wat actoren uit de land- en tuinbouw bijeen op de infomarkt. - Foto: LV

ILVO en het Steunpunt Korte Keten hebben een onderzoek opgestart naar de succesfactoren van de korte keten. “Wat kan ik beter doen? Hoe kan ik voor 100 % zeker zijn dat een activiteit succevol zal zijn?”, zijn veel gehoorde vragen.

Heel breed onderzoek

Doelstelling van het onderzoek is na te gaan wat de succesfactoren van dat verdienmodel zijn. “We gaan in ons onderzoek heel breed en zetten in op de succesfactoren, niet op de valkuilen of de belemmeringen.” Na het onderzoek zullen heel praktische instrumenten worden aangereikt.

Op de infomarkt - 42 % deelnemers uit land- en tuinbouw, 58 % niet uit land- en tuinbouw - werd ook een rondvraag over die korte keten gehouden. Daaruit bleek onder meer dat voor de meerderheid van de ondervraagde groep 5 kilometer de maximale afstand voor de consument is om producten in de korte keten te gaan kopen.

En wie het over korte keten heeft, denkt dan voornamelijk aan het aantal tussenschakels en de betrokkenheid en zeggenschap tussen consument en producent.

Goed marketingverhaal

Nog opvallend uit dit beperkt onderzoek bij de aanwezigen: ruim een derde (het grootste aantal) vindt dat een ‘goed marketingverhaal’ de meest bepalende factor is voor het succes van de korte keten. Gevolgd door het geografisch aspect, het gedifferentieerd aanbod en de efficiënte aanpak van de logistiek.

Lieven Vancoillie

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken