Startpagina Covid 19

Belg heeft in en na coronacrisis meer honger naar lokale en faire producten

Meer en meer Belgen kiezen tijdens de coronacrisis voor duurzaam voedsel en geven aan dat ook nadien te zullen blijven doen. Dat blijkt uit onderzoek dat Fairtrade Belgium uitvoerde bij 1.000 Belgen, in samenwerking met onderzoeksbureau Dynata. De voorkeur voor lokale producten is tijdens de coronacrisis gestegen met 42 procent, voor Fairtrade-producten gaat het om een toename van 23 procent.

Leestijd : 2 min

Meer en meer Belgen kiezen tijdens de coronacrisis voor duurzaam voedsel en geven aan dat ook nadien te zullen blijven doen. Dat blijkt uit onderzoek dat Fairtrade Belgium uitvoerde bij 1.000 Belgen, in samenwerking met onderzoeksbureau Dynata. De voorkeur voor lokale producten is tijdens de coronacrisis gestegen met 42 procent, voor Fairtrade-producten gaat het om een toename van 23 procent.

Duurzame voeding

Bijna de helft van de Belgen (45 procent) zegt na de lockdown meer aandacht te willen besteden aan duurzame voeding dan voor de crisis. "Tijdens de lockdown merkten we een sterke stijging op van de verkoop van Fairtrade-producten in supermarkten. Terwijl de koffieverkoop sinds het begin van de lockdown met 19,8 procent is gestegen, is de Fairtrade-koffieverkoop met 29,5 procent gestegen. Soortgelijke trends worden waargenomen voor thee en chocolade. We merken ook een consumentenvoorkeur voor buurtwinkels, waarvan de verkoop sneller groeit dan die van supermarkten", zegt Johan Vrancken, managing director van onderzoeksbureau Nielsen.

"Deze cijfers geven heel duidelijk aan dat de coronacrisis onze manier van denken over voedsel sterk heeft beïnvloed", vervolgt Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium. "Een opmerkelijke evolutie, zeker als je weet dat bijna driekwart (71 procent) van de respondenten omwille van de crisis meer aandacht besteedt aan zijn uitgaven." Uit het onderzoek blijkt voorts dat 60 procent zich nu meer bewust is van de rol van de telers en boeren in onze voeding en een gelijkaardig percentage zegt dat de crisis ertoe heeft geleid dat ze meer belang hechten aan de vergoeding van boeren die hun voedsel verbouwen.

"We zien dat mensen aangeven na de crisis meer te zullen gaan winkelen bij lokale supermarkten of kruideniers (23 procent), openluchtmarkten (21 procent) of zelfs rechtstreeks bij de boer (33 procent). Dat zou allemaal ten koste van conventionele supermarkten kunnen gaan. Het is dus in hun eigen belang om ook op duurzaamheid in te zetten", aldus Lambert. Zeven op de tien Belgen is tot slot van mening dat overheden moeten helpen bij de transitie naar een duurzamere economie.

Hefbomen

"De overheden beschikken dan weer over de nodige hefbomen om deze belangrijke maatschappelijke trend verder te stimuleren. 70 procent van onze respondenten staat bijvoorbeeld achter een verlaging van de btw op lokale, biologische en/of eerlijke producten. Een partij die durft te pleiten voor een dergelijke maatregel, zal dus kunnen rekenen op steun van de bevolking." Op zaterdag 9 mei is het World Fair Trade Day. Fairtrade Belgium lanceerde een bewustmakingscampagne op sociale netwerken onder de hashtag #makeitmorehuman.

Belga

Lees ook in Covid 19

Meer artikelen bekijken