Startpagina Covid 19

300.000 euro voor extra promotie van Vlaamse land- en tuinbouwproducten in het buitenland

Door de coronacrisis is de Vlaamse buitenlandse handel sterk afgenomen. Naast een aantal acties ter ondersteuning van de export via Flanders Investment Trade (FIT), kent Vlaams minister van Landbouw Hilde Crevits in het kader van de relance 300.000 euro extra toe aan het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). Die middelen zijn bedoeld om de export van Vlaamse land- en tuinbouwproducten in het buitenland te promoten en om een incubator te ontwikkelen.

Leestijd : 3 min

De agrovoedingsindustrie en de sierteelt zijn belangrijke exportproducten voor Vlaanderen. Ze vertegenwoordigden vorig jaar in onze handelsbalans een positief saldo van bijna 6 miljard euro. Dat is meer dan één derde van ons totale handelsoverschot dat 15 miljard euro bedraagt.

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) promoot alle Vlaamse land- en tuinbouwproducten in het buitenland. Het centrum heeft ervaring om de export te versterken op de bestaande afzetmarkten en nieuwe afzetmarkten te zoeken. Om die export te versterken kent Vlaams minister van Landbouw Hilde Crevits 300.000 euro extra toe. De middelen worden hoofdzakelijk voor 2 acties gebruikt:

- Het stimuleren van bedrijven om nog dit jaar deel te nemen aan agrovoedingsbeurzen (100.000 euro): aanmoedigingspremie van 2.500 euro voor een EU-beurs en van 5.000 euro voor een beurs buiten de EU. Op die manier worden onze kwaliteitsvolle en lekkere land- en tuinbouwproducten in het buitenland gepromoot.

- Incubator agrovoeding (200.000 euro): VLAM zal nog dit jaar bedrijven stimuleren om innovatieve ideeën inzake export uit te proberen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het benaderen van bestaande markten met een nieuwe innovatieve aanpak of om het verkennen van nieuwe markten.

Knolselder naar Japan, witloof naar Mexico en appels naar Brazilië

“Naar aanleiding van de coronacrisis is het noodzakelijk om maatregen voor onze export te nemen. De Vlaamse agro-voeding- en sierteeltbedrijven voeren de meeste van hun producten uit naar het buitenland. Met de incubator willen we bedrijven ondersteunen om de stap te zetten om nieuwe markten te ontdekken of hun nieuw product op de markt te brengen”, stelt minister Crevits in een persbericht. ”De laatste maanden en jaren zien we bijvoorbeeld dat, voor ons, gewone producten zoals knolselder, witloof of spruitjes heel gegeerd zijn in respectievelijk Japan, Mexico en Zuid-Korea. Met de incubator kunnen we bedrijven ondersteunen om die knolselder, dat witloof en de spruitjes daar nog meer op de markt te krijgen. In India bijvoorbeeld eet men vaak partjes appel als fingerfood. Nu is er een nieuwe variëteit van appels, die lekker zoet is en niet verkleurt als die in partjes wordt gesneden. Die appel op de markt brengen in India zou door de incubator een boost kunnen krijgen. Sinds kort mogen we met onze appelen en peren naar Brazilië. Onze bedrijven zetten die stap nu nog niet, maar met steun van de incubator zullen ze die stap misschien wel zetten, zodat een hele nieuwe markt voor hen kan opengaan. Daarnaast kan de incubator ook een rol spelen om onze bedrijven te ondersteunen om in te spelen op de lokale manier van promotie voeren in derde landen.”

VLAM mikt op ideeën die innovatie, snelle impact en langdurige effecten als basiselementen hebben. Filip Fontaine, algemeen directeur van VLAM, licht toe: “Met de incubator kunnen we nieuwe initiatieven die in de sector ontstaan aanmoedigen zodat ze zich kunnen ontwikkelen tot een voldragen exportplan. Door een deel van de kosten van de initiatieven te dragen wordt het risico voor de bedrijven ingeperkt.”

VLAM zal een extern team van specialisten uit de agro- en economische wereld, de overheid en academici in een panel samenbrengen dat de ingediende initiatieven zal beoordelen.

Voor meer info: incubator@vlam.be

Lees ook in Covid 19

Meer artikelen bekijken