Startpagina Actueel

Comeos: ‘Supermarkt is de beste plek om de lokale boer te ondersteunen’

De supermarkten zijn bij uitstek de beste plek om verse producten van Belgische boeren terug te vinden, zegt sectorfederatie Comeos. Meer dan 90 % van het vlees dat de Belgische supermarkten verkopen, komt van Belgische producten, blijkt uit de cijfers van de federatie.

Leestijd : 2 min

Vlaams minister van Landbouw Hilde Crevits organiseerde op donderdag 3 september een rondetafel met als thema ‘Voedsel verbindt boer en burger’. Crevits wil een charter lanceren ter promotie van lokale voeding. Drieëntwintig partners uit de voedingssector, de handel en de horeca zetten hun schouders onder het project. Het charter moet tegen de lente van 2021 klaar zijn.

Win-winsituatie

Comeos reageert op het initiatief: “De beste promotoren voor lokaal voedsel zijn de Belgische supermarkten.” Uit cijfers van de sectorfederatie blijkt immers dat meer dan 97 % van het varkensvlees dat ze verkopen afkomstig is van Belgische boeren. Ook 93 % van het rundvlees en 90 % van het kalfsvlees komt van Belgische producenten.

“Het is een win-winsituatie voor iedereen”, zegt Dominique Michel, CEO van Comeos. “Consumenten zijn steeds vaker op zoek naar lokale kwaliteitsvolle producten en onze supermarkten werken steeds nauwer samen met lokale producenten om dat aanbod uit te breiden.”

Ook bij de andere voedingsproducten staat volgens Comeos de Belgische landbouwer centraal. Voor melk gaat het om 85 % Belgisch, voor eieren is dat 80 %. Van alle verse groenten die de klanten terugvinden in de supermarkten is 70 % van Belgische bodem. Bij fruit is een aanzienlijk aanbod afkomstig uit het buitenland, maar appelen en peren (86 %) zijn dan weer voornamelijk van Belgische boeren.

Belga

Lees ook in Actueel

Milde melkaanvoer in Europa

Economie Raf Beyers, adviseur bedrijfsontwikkeling en risk management bij United Experts, overliep op 20 maart met ons de financiële wereldsituatie en de internationale zuivelmarkten. De melkpoederprijzen gaan nog steeds in dalende lijn. Op de GDT-veiling werd 27% minder product verkocht dan vorig jaar.
Meer artikelen bekijken