Startpagina Bedrijfsnieuws

ForFarmers wil veerkrachtig zijn op thuismarkten, nieuwe markten bestormen

ForFarmers benadrukt met de nieuwe strategie Build to Grow 2025 haar veerkracht in de bestaande thuismarkten en spreekt de ambitie uit om uit te breiden naar 2 nieuwe groeimarkten, eventueel buiten Europa. Het onderliggende bedrijfsresultaat moet met de nieuwe strategie opgekrikt worden naar 125 tot 135 miljoen euro (2019: 89 miljoen euro).

Leestijd : 2 min

ForFarmers is de grootste Europese mengvoederleverancier. In België is het bedrijf met Agrifirm in de slag voor de tweede positie in de markt, achter de veevoederbedrijven van Arvesta (zoals AVEVE en Dumoulin). ForFarmers is van origine een Nederlandse coöperatie, maar trok in 2016 naar de beurs. Het bedrijf is vandaag actief in 5 markten: Nederland, België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Polen. In alle landen behalve Polen is het ook een leidende speler.

In de Europese thuismarkten van ForFarmers, met uitzondering van Polen, neemt de druk op de agrarische sector echter steeds meer toe. Veehouders hebben in toenemende mate te maken met uitgebreide milieumaatregelen om de uitstoot van onder meer fosfaat en ammoniak door dieren te beperken. Hierdoor is de groeiverwachting voor de agrarische sector in Noordwest-Europa voglens ForFarmers zeer beperkt.

Strategie thuis

De onderneming richt zich in de komende 5 jaar op het verder uitbouwen van de marktposities in de bestaande thuismarkten, door het leveren van innovatieve voederconcepten, die veehouders helpen op een duurzame manier een optimaal rendement op het boerenerf te halen. Hiervoor wordt onder meer zwaarder ingezet op digitalisering van bedrijfsprocessen, zowel op het boerenerf als bij ForFarmers.

Door klantgericht zijn tegen de laagste kosten denkt de onderneming in de thuismarkten het verschil te kunnen maken. De ‘Total Feed aanpak’ staat hierin centraal. Deze aanpak is gebaseerd op een combinatie van alle soorten voer, vergezeld van gericht advies en ondersteund door monitoring tools.

De wijde wereld

Daarnaast ambieert ForFarmers te groeien door overnames in bestaande markten en in nieuwe groeimarkten, eventueel buiten Europa. Het is met name buiten Europa dat de veehouderij nog sterk groeit, aldus ForFarmers, en bovendien professionaliseert. De doelstelling is om in 2025 in 7 landen operationeel te zijn, in een meer evenwichtige verdeling tussen de meer volwassen thuismarkten en nieuwe groeiregio’s.

Als ForFarmers buiten Europa gaat, is dat vrij uitzonderlijk voor een vooral op mengvoeder leunend bedrijf. Mengvoeder kan anders dan premixen en concentraten nauwelijks winstgevend over grote afstand vervoerd worden, en dus zal ForFarmers in dat scenario fabrieken moeten overnemen. Het eveneens Nederlandse De Heus is overigens ook buiten Europa actief in onder meer Brazilië, Zuid-Afrika en Vietnam. De Heus is in België vanuit een kantoor in Lommel beperkt actief.

ForFarmers kondigt binnen de strategie ook aan de vaste operationele kosten tegen 2025 te willen verminderen met 10 miljoen euro per jaar.

Jan Cees Bron

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken