Startpagina Bedrijfsnieuws

Inex met groeimelk naar China

Inex gaat haar groeimelk Bambix in China aanbieden via het verkoopplatform Tmall (Alibaba). Operationeel directeur Steven Dierickx van het Oost-Vlaamse zuivelbedrijf zegt tegen De Tijd dat de Belgische afkomst een enorme meerwaarde is voor de Chinese consument.

Leestijd : 2 min

Dagelijks verwerkt Inex circa 1 miljoen liter melk. In Bavegem wordt de melk door Inex behandeld, afgeroomd en verpakt of verwerkt tot yoghurt, room of andere zuivelproducten. Inex produceert er behalve eigen merken ook zuivelproducten voor derden. Vandaag exporteert Inex al naar Aziatische en (West-)-Afrikaanse bestemmingen. Met zijn groeimelk Bambix wil Inex een nieuwe markt aanboren in China.

Vanaf volgende maand lanceert Inex zijn groeimelk met het Alibaba-platform Tmall op de Chinese markt. Via dat platform hoopt het bedrijf er makkelijker voet aan de grond te krijgen. “Met Tmall kunnen Chinese consumenten met kinderen heel gericht benaderd worden. Het platform zal een Bambix-omgeving maken op een website die Belgische producten promoot”, zegt Dierickx in De Tijd. Bambix is een melkproduct voor baby’s, peuters en kleuters. Inex nam het merk in 2017 over van het Franse Danone. De groeimelk bevat toegevoegde vitamines en mineralen. Jaarlijks rollen bijna 10 miljoen Bambix-brikjes van de band in Bavegem.

Inex besliste begin oktober om het volgende maand op het Alibaba-platform te lanceren. De katalysator was de extra steun vanuit de Vlaamse regering. De Bambix-producten worden via de Antwerpse haven uitgevoerd. In de Scheldestad meren veel Chinese boten aan vol producten, die soms (half)leeg terugkeren.

De export van melk kreeg de afgelopen maanden evenwel een serieuze knauw. Zelfs na een licht herstel ligt het exportpeil nog altijd 30% lager dan vorig jaar. Bovendien fluctueren de transportprijzen in deze crisis heel sterk. Ze zijn nog altijd 40 tot 50% hoger dan voor de coronacrisis.

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken