Startpagina Economie

Digitaal expert in no-time: 10 tips voor een gebruiksvriendelijke website

Een mooie en gebruiksvriendelijke site zorgt er potentieel voor dat de verkoop van je hoeve- en streekproducten omhoog gaat. Met deze 10 tips helpen je alvast op weg.

Leestijd : 2 min

1. Zorg dat de info altijd actueel is.

2. Gebruik woorden die aanzetten tot actie. Bijvoorbeeld: niet ‘start hier’, maar ‘bestel hier’.

3. Een mooie lay-out zet aan tot kopen.

4. Je site moet mobielvriendelijk zijn en zich aanpassen aan het scherm van de gebruiker. De helft van de bezoekers komt via een mobiel toestel.

5. Het aanbod van producten en de beschikbaarheid ervan moet duidelijk zijn. Geef foto’s en duidelijke aantrekkelijke omschrijvingen. Bijvoorbeeld: laten weten of het eigen kweek is of niet. Dat helpt in de verkoop.

6. Zorg ervoor dat de site snel genoeg werkt om irritatie bij de klant te voorkomen. Google verkiest bovendien ook de snellere sites. Via PageSpeed Insights van Google check je gemakkelijk de snelheid van de website. Let op, want de site is best kritisch. Een score van 40 tot 50 is nog goed. Is de score minder dan 20, dan kan je best wat aanpassingen aan de site doen. Vaak zijn de beelden en foto’s te zwaar. Beperk deze tot 250 kb.

7. Tijdens de bestelling moeten de eenheden van de producten duidelijk zijn: in gram/kilogram, stuks…

8. Openingsuren en eventuele afhaaldata zijn gemakkelijk terug te vinden op de website.

9. De betaalopties en bestelprocedure zijn van het begin duidelijk. Geef mee wat het uiterste bestelmoment is en vanaf wanneer afgehaald kan worden.

10. Geef mee of er een bevestigingsmail komt. Dat kan vanuit het systeem of vanuit de producent zelf. Let erop dat een automatische bevestigingsmail in ‘ongewenste mail’ (spam) kan belanden. Een bevestigingsmail omvat een bedanking voor de bestelling, een overzicht van de bestelling, indien mogelijk de prijs, de betaalmethode, moment en plaats van afhalen en contactgegevens.

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken