Startpagina Economie

Digitaal expert in no-time: hoe goed doet mijn site het eigenlijk?

Als je wil weten hoe goed je site draait, kan je het best beginnen te registreren hoeveel onlinebestellingen er binnenkomen. Zorg ervoor dat dat georganiseerd gebeurt, zodat ook trends duidelijk worden.

Leestijd : 2 min

Business Developer bij Inagro Evelien Lambrecht en e-commerce expert Lieven Van de Velde voorzien enkele tips.

Bestellingen bijhouden

Een eerste methode om je bestellingen via allerlei kanalen bij te houden is schriftelijk, bijvoorbeeld via een schriftje. Excel is echter een betere tool om alles bij te houden. “Beide systemen zijn tijdrovend en vragen uiterste nauwkeurigheid. Excel geeft wel het voordeel om gemakkelijker trends en evoluties waar te nemen. Zo kan de producent weten wanneer de seizoenspieken voorvallen, maar kan die ook vergelijkingen maken tussen de jaren”, vertelt Evelien. Dat maakt het voor de producent mogelijk om drukke periodes in te schatten.

De beste optie is om te kiezen voor een online systeem waarbij de gegevens automatisch geëxporteerd worden in een Excel-file of via een csv-bestand. Bij veel CMS-systemen, en ook bij Google Formulieren is dat mogelijk. “Let ook hierbij op dat er geen fouten gebeuren omtrent eenheden, en dat je nauwkeurig werkt.” Als de klanten online kunnen betalen, is het nuttig elke bestelling een bestelnummer te geven. “Op die manier kan je achteraf perfect nagaan of elke bestelling betaald is, en nagaan wat besteld is.”

Online evoluties bijhouden

Als je investeert in online verkoop of communicatie is het belangrijk te bekijken of het de investering waard is. Als je betaalt voor online reclame, bijvoorbeeld op sociale media, is het mogelijk om op te volgen wat dat heeft opgebracht.

Via Google Analytics kan je onder andere bekijken welk percentage van de bezoekers op je website effectief iets aankoopt. Men spreekt van het conversiepercentage. Dat is een gratis service. “Normaal is dat op 100 bezoeken gemiddeld 1 persoon een aankoop doet.” Om het bezoek op peil te houden is het belangrijk om je site te updaten. “Beetje bij beetje kan je de site verbeteren met betere foto’s, modernere lay-out, enzovoort.”

MV

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken