Startpagina Actueel

Ondanks corona stijgt aantal scholen van campagne Oog voor Lekkers

Het aantal deelnemende scholen van de campagne Oog voor Lekkers, de bedeling van fruit en melk in scholen, is met 10% gestegen.

Leestijd : 2 min

Oog voor Lekkers’ is een project rond groenten, fruit en melk op school. Het principe is eenvoudig: op een vaste dag in de week eten de leerlingen samen een lekker vers stuk fruit of groente en/of drinken ze een glas melk als tussendoortje. Ondanks dat de scholen in de corona-pandemie enige tijd in 2020 gesloten bleven, steeg het aantal deelnemers.

Al veel fruit en melk verdeeld voor de crisis

Alle deelnemende scholen komen in aanmerking voor een 1ste periode van 10 weken gesubsidieerde productverdeling aan leerlingen. Die verdeling kan gebeuren tussen 1 september en 31 januari. “Op het moment dat de scholen midden maart dichtgingen, waren al heel wat hoeveelheden geconsumeerd door de leerlingen. Covid-19 kwam later en heeft daar dus geen impact op gehad”, zegt Vlaams landbouwminister Hilde Crevits op een vraag van Sofie Joosen, Vlaams parlementslid voor N-VA.

De scholen met een hoger aandeel kwetsbare leerlingen kunnen - bovenop de basisperiode van 10 weken - nog 10 extra weken product verdelen. “Dus 20 gesubsidieerde weken in totaal. Uit de dossiers valt op te maken dat de meeste scholen er in slaagden 18 tot 19 weken product uit te delen. Toen het onderwijs voor bepaalde leeftijden hervatte in de maand mei of juni kon bovendien nog achterstand worden ingehaald.” Daardoor bleef de impact van corona al bij al beperkt.

Stijging met 10% van aantal deelnemende scholen

“In alle geval was de impact van het fruit of de melk die niet meer kon verdeeld worden tijdens de 1ste golf kleinder dan de impact van het gestegen succes van de steunmaatregel.” Het aantal deelnemende scholen steeg immers met 10%, van 1.124 in het schooljaar 2018-2019 naar 1.275 in het schooljaar 2019-2020.

Lieven Vancoillie

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken