Optimalisering is het sleutelwoord. “Het resultaat in de vergelijking tussen heel goede en heel slechte ondernemers is vaak heel groot. Als je niet weet wat je kostprijs is, kan je heel moeilijk een juiste prijs met je klant onderhandelen. Je hebt weinig of geen invloed op de markt, het weer, de opbrengst... maar vaak wel op de eigen kostprijs. Door een betere kostprijs en een juiste prijs te zetten, ben je meer en beter gewapend”, zegt Bart Verstrynge.
Willem ter Heerdt (ING) benadrukt het belang van keuzes maken en meer aandacht voor de klant. “Het is een illusie om te stellen dat landbouwers voedsel produceren, ze maken ingrediënten waarvan verwerkers hapklare voeding produceren. Vergeet ook niet dat niet de consument de klant is, maar wel wie de rekening betaalt.”
“De essentie van ondernemen is communiceren met je klant/verwerker. En zie die bijvoorbeeld niet als de vijand. Besteed tijd aan een gesprek met je klant, daaruit kan je veel leren. En vergeet ook niet dat je niet aan alle consumententrends kan voldoen. Klanten kiezen kritisch. Je moet als landbouwer ook je juiste plaats in de keten kennen. Ben je er om de wereld te voeden, om lokale behoeften in te vullen, om specifieke wensen te vervullen? Wie zijn klant goed kent, kan zijn product voor een deel daarop afstemmen én vooral ook eventueel een betere prijs verkrijgen.”