Startpagina Archief

Fairebel appelen en peren

De landbouwcoöperatieve Faircoop lanceert ‘duurzame’ appelen en peren, waarbij de hele productieketen een eerlijke prijs krijgt. Van de grote ketens is echter enkel Carrefour al op de kar gesprongen, tot ontgoocheling van de telers.

Leestijd : 1 min

Fairebel, het merk van de coöperatieve, verkoopt al meer dan 10 jaar melkproducten. Melkveehouders bundelden toen de krachten om een merk in de markt te zetten dat hen een eerlijke vergoeding garandeert. Intussen levert de groep jaarlijks 13 miljoen liter melk aan zowat alle grote supermarkten in België.

Nu zet Faircoop de stap naar fruit, voorlopig met 25 telers. Volgens dezelfde duurzame principes zijn nu ook Belgische appelen en peren van Fairebel te koop, maar voorlopig enkel bij Carrefour en enkele zelfstandige buurtsupermarkten. Die voorlopig beperkte interesse van de supermarktketens wekt wat wrevel op.

Xavier Laduron, fruitverantwoordelijke bij Faircoop, had gedacht dat het sneller zou gaan. “We kregen aanvankelijk mooie complimenten voor het project, maar uiteindelijk zeggen de supermarkten dat het nu niet het moment is. Wanneer dan wel? Wij zijn klaar, we wachten op een signaal. Geef ons een kans.”

Belga

Actueel

Inzetten op melken in de weide

Libramont Melken in de weide lijkt voor sommige boeren meer te zijn dan alleen een keuze: het is ook een manier van leven of een andere manier om naar hun werk te kijken. Regen of zonneschijn, de Waalse boer Thibault Gérardy brengt 4 uur per dag door in de weide met zijn koeien om deze taak uit te voeren. Dat gebeurt allemaal met zijn eigen machine, die hij geërfd heeft van zijn grootmoeder van moederskant.
Voir plus d'articles
Meest gelezen