Stap 1. Bepaal je doel. Sommigen willen meer naambekendheid krijgen, anderen zetten in op een betere verkoop. Nog anderen willen een nieuw concept lanceren.
Stap 2. Bepaal je doelgroep. Zet je in op passanten (wandelaars, fietsers) of mik je op nieuwe klanten? Doel je op enkel volwassenen of kinderen, of wil je liever gezinnen met kinderen…? Je doelgroep bepaalt immers je aanpak.
Stap 3. Plan van aanpak. Zet een tijdslijn op en een omschrijving wat je wanneer doet, met een eventuele taakverdeling. Bepaal je partners en zorg bovendien voor goede afspraken. Door samen te werken bereik je vaak voordelen. Zo kunnen kosten of arbied worden gedeeld. Bekijk ook wat er nodig is, zoals infrastructuur.
Stap 4.
Bepaal de frequentie. Is de activiteit eenmalig, of zal het regelmatig opnieuw georganiseerd worden (wekelijks, maandelijks, jaarlijks)? Of wordt het een doorlopende activiteit? Stem dit af met activiteiten op de boerderij. Zorg eventueel voor duurzamer materiaal als dit meermaals zal worden hergebruikt.
Stap 5
. Bepaal de intensiteit. Ga je mensen begeleiden of zijn de bezoekers zelforganiserend (zoals een wandeling)?
Stap 6. Het financiële plaatje. Bepaal je werkuren, extra kosten en uiteindelijk de consumentenprijs. Zeker als je wil herhalen. Bepaal je voor kinderen andere prijzen dan voor volwassenen?
Stap 7. Marketing en communicatie. Vertel waarvoor je staat en wat je te bieden hebt. Dit kan online en offline. Gebruik zeker meerdere communicatiekanalen.