Startpagina Actueel

Verwerkt vlees, gevogelte en vis zijn de meest gepromote voedingsmiddelen in supermarkten

Sciensano heeft voor een studie tijdens 1 jaar alle voedselpromoties van de 5 grootste supermarktketens geanalyseerd. De meest gepromote voedingsmiddelen zijn verwerkt vlees, gevogelte en vis.

Leestijd : 1 min

Gepromote voedingsmiddelen werden geclassificeerd volgens de categorieën van het voedingsprofielmodel van de Wereldgezondheidsorganisatie Europa en volgens het niveau en het doel van verwerking volgens de NOVA-classificatie. Bovendien werden de promotiepersonages (dit wil zeggen tekenfilms, licentiefiguren, beroemdheden) en de premiumaanbiedingen binnen de promoties geanalyseerd.

Resultaten

In totaal werden 15.271 levensmiddelenpromoties geanalyseerd. De meest gepromote voedingsmiddelen waren verwerkt vlees, gevogelte en vis (11,8%), verse en diepgevroren groenten, fruit en peulvruchten (9,5%), frisdranken en gezoete dranken (9,0%), vers en diepgevroren vlees, gevogelte, vis en eieren (8,6%), gebak, zoete koekjes en gebak (8,1%), kant-en-klaar- en gemaksvoeding (8,0%), chocolade en suikerwerk; energierepen en zoet beleg (7,7%) en kaas (5,7%). Ongeveer 52,2% betrof ultrabewerkte levensmiddelen, met een aanzienlijke variatie tussen de ketens (42,9 à 61,6%).

Besluiten

Promoties van voedingsmiddelen in circulaires hadden het vaakst betrekking op zeer verwerkte voedingsmiddelen, met aanzienlijke variatie tussen de ketens. Omslagen van circulaires waren gezonder dan hele circulaires. Beleidsmaatregelen om minder gezonde voedingspromoties te voeren kunnen bijdragen tot een gezondere aankoop van levensmiddelen in de supermarkt.

LV-Sciensano

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken