Startpagina Meest recent

Succesvolle campagne ‘Blijf stralen’

Zes internationale sierteeltorganisaties lanceerden samen de internationale campagne ‘Blijf stralen’ in april. Deze campagne werd ontwikkeld met de steun van een EU-noodfonds voor de relance van de sierteeltsector na de eerste maanden van de Covid-crisis.

Leestijd : 2 min

De campagne ‘Blijf stralen’ werd gelanceerd om de koopintentie voor snijbloemen, kamerplanten en buitenplanten te verhogen in 7 Europese landen: Oostenrijk, Bulgarije, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Nederland en België.

De gemeenschappelijke campagne werd per land met een aangepaste mediastrategie uitgerold om een optimaal resultaat te bereiken. In België liep de campagne alleen in Vlaanderen.

Koopintentie

De belangrijkste doelstelling van deze campagne was het verhogen van de koopintentie. De koopintentie wordt gemeten door voor elke productgroep te vragen of de consument instemt met de stelling ‘deze campagne overtuigt me om meer snijbloemen, kamerplanten en tuinplanten te kopen’.

Voor alle landen samen geldt dat 40% van de doelgroep zich geneigd voelde om meer bloemen te kopen na het zien van de campagne, 37% om meer kamerplanten te kopen en 42% om meer buitenplanten te kopen. In Vlaanderen antwoordden 43% van de ondervraagden hierop positief voor snijbloemen, 39% voor kamerplanten en 41% voor buitenplanten.

Deze resultaten overtreffen de verwachtingen.

Campagne in Vlaanderen

In Vlaanderen liep de campagne ‘Blijf stralen’ volledig via digitale kanalen. Naast YouTube- advertenties, die meer dan 3,7 miljoen impressies genereerden bij het Vlaamse doelpubliek, werd de campagne gelanceerd op Facebook en Instagram. Deze verschillende kanalen genereerden meer dan 6,6 miljoen impressies tijdens de campagneperiode.

De Vlaamse consument waardeerde de campagne iets meer dan gemiddeld met een score van 7,1 vergeleken met de referentiewaarde van 7.

Marie Arnauts, promotiemanager Bloemen en Groen bij VLAM, kijkt tevreden terug: “De impact van deze online campagne in Vlaanderen was absoluut positief. Deze campagne is bovendien een uitstekend voorbeeld van internationale samenwerking binnen de sector.”

LD-TD

Lees ook in Meest recent

Meer artikelen bekijken