Startpagina Actueel

Word jij ambassadeur van ‘Lekker van bij ons’?

Vlaams minister van Landbouw en Voeding Hilde Crevits bezocht op 18 augustus 2 nieuwe ambassadeurs voor ‘Lekker van bij ons’. Zo zijn er al bijna 250 ondernemingen van winkels over cafés en restaurants tot landbouwers en producenten die het label ‘Lekker van bij ons’ gekregen hebben. Zij promoten lokale Vlaamse producten van boer tot burger. Minister Crevits wil iedereen die met lokale voeding en Vlaamse producten bezig is, stimuleren om ambassadeur te worden. Tegen het einde van dit jaar moeten er minstens 1.000 ambassadeurs zijn.

Leestijd : 3 min

Vlaams minister van voeding Crevits: “Begin juni hebben we met 31 partners een charter voor de toekomst van de voedingsindustrie ondertekend. Een van de acties is het meer zichtbaar maken van lokale voeding en ambassadeurs voor onze lokale Vlaamse producten. Vandaag zijn er al bijna 250 ambassadeurs voor lokale voeding. Dat gaat van cafés en restauranthouders, winkeliers, tot landbouwers en producenten. Voor het einde van dit jaar willen we minstens 1.000 ambassadeurs. Het momentum is er, mensen hebben de lokale producten (her)ontdekt. Dat moeten we volop promoten.”

Elke dag worden in Vlaanderen producten van grote klasse gemaakt. De passie waarmee landbouwers en verwerkers van lokale voeding werken, staat ook garant voor een uitmuntende kwaliteit. Samen met 31 organisaties heeft Vlaams minister van Landbouw en Voeding Hilde Crevits dan ook een charter afgesloten om lokale voeding meer te promoten en zo de afstand tussen boer en burger te verkleinen. De voorbije maanden hebben de Vlamingen volop de hoevewinkel en lokale boer (her)ontdekt. Dat momentum moeten we vasthouden.

De volledige Vlaamse voedingssector – van primaire productie tot kleinhandel; van verwerking tot de korte keten en de horeca – schaarde zich voor het eerst achter één sterk gemeenschappelijk doel: blijvende aandacht voor onze lokale voeding en lokale Vlaamse producten. Lekker van bij ons wordt door deze partners actief onderbouwd via een waaier van concrete acties op het vlak van marketing, promotie en opleiding. Vier bedoelingen staan voorop: fierheid voor lokale voeding aanwakkeren, voorkeur voor deze producten, de herkenbaarheid van het lokale product verhogen en zowel de consument als de professional bewuster doen kiezen voor producten van bij ons.

Voor het einde van dit jaar minstens 1.000 ambassadeurs ‘Lekker van bij ons’

Eén van de meest in het oog springende acties is het ambassadeurschap ‘Lekker van bij ons’. Overal in het straat- en winkelbeeld verschijnt het label ‘Lekker van bij ons’.

Minister Crevits hoopt op 1.000 ambassadeurs tegen het einde van het jaar.
Minister Crevits hoopt op 1.000 ambassadeurs tegen het einde van het jaar. - Foto: VLAM

Een label dat staat voor lokale productie, kwaliteit, duurzaamheid, innovatie, passie en uiteraard een uitmuntende smaak. Ondertussen hebben al 239 ondernemers het label ‘Lekker van bij ons’ gekregen. Het gaat om 91 landbouwers/producenten, 91 bedrijven in de voedingsverwerking, 38 handelaars en 19 horeca ondernemers. In West-Vlaanderen zijn 67 ambassadeurs, in Vlaams-Brabant en Brussel gaat het om 57 ambassadeurs, in Oost-Vlaanderen 53 ambassadeurs, in Antwerpen zijn er 33 ambassadeurs en in Limburg tot slot gaat het om 29 ambassadeurs. Voor het einde van het jaar willen we minstens 1.000 ambassadeurs verspreid in Vlaanderen.

Onderverdeling per sector:

- Landbouw/producenten: 91 ambassadeurs (38%)

- Verwerking: 91 ambassadeurs (38%)

- Handel: 38 ambassadeurs (16%)

- Horeca: 19 ambassadeurs (8%)

Onderverdeling per provincie:

- West Vlaanderen: 67 ambassadeurs (28%)

- Oost-Vlaanderen: 53 ambassadeurs (22%)

- Vlaams Brabant + Brussel: 57 ambassadeurs (24%)

- Antwerpen: 33 ambassadeurs (14%)

- Limburg: 29 ambassadeurs (12%)

Lees ook in Actueel

Michael Gore: “Als het zo doorgaat, glijden we opnieuw af naar een crisis in de vleesveesector”

Vleesvee Het aantal runderslachtingen staat op een historisch laag niveau. We produceren vandaag de dag minder rundvlees dan in 1970 en als je het aan Michael Gore, afgevaardigd bestuurder van de nationale beroepsvereniging voor slachthuizen, uitsnijderijen en groothandels (Febev), vraagt is de bodem nog niet in zicht. “We kunnen deze neerwaartse trend alleen stoppen bij de basis: de boer, alsook de tussenschakels in de vleesproductieketen, moeten een eerlijke prijs ontvangen voor hun product. Dat is de impuls die we nodig hebben om de hele keten draaiende te houden.”
Meer artikelen bekijken