Startpagina Opinie

Edito: Stop met de verkettering van de dieselmotor!

De laatste jaren staat het gebruik van de dieselmotor onder druk. Misschien niet helemaal onterecht als we naar de uitstoot kijken. Dat het niet slecht is om over te schakelen op alternatieve – lees propere – aandrijvingen dan de brandstofmotor van vandaag, zal iedereen wel erkennen. Maar stop alsjeblieft met de dieselmotor te verketteren. Vooralsnog biedt hij op de dag van vandaag oplossingen en voordelen voor meerdere sectoren.

Leestijd : 2 min

Het staat als een paal boven water dat we de dieselmotor in de nabije en middellange toekomst nog nodig hebben. Heel simpel gestaafd door het feit dat alternatieven nog onvoldoende voorhanden zijn, te omvangrijk zijn of onbetaalbaar zijn voor velen.

Tot deze vaststelling kwamen we nog maar eens tijdens de voorstelling van de dual fuel aangedreven Hitachi graafmachine door de Antwerpse firma Luyckx. Als vooraanstaande onderneming, die klaar wil zijn voor de toekomst, startten ze anderhalf jaar terug een haalbaarheidsstudie naar alternatieven voor de dieselmotor (zie ook ons artikel in de rubriek bedrijfsnieuws). De meest realistische en haalbare oplossing waar ze op uitkwamen was..., een aangepaste dieselmotor die naast de klassieke dieselvloeistof ook waterstof gebruikt. Je wilt niet weten wat het studie- en ontwikkelingswerk hun heeft gekost. Ze zijn gestopt met de kosten bij te houden. Maar met het bedrag dat wij te horen kregen, kan een doorsnee particulier een gezinswoning kopen. Om dan tot de conclusie te komen, dat het alternatief eigenlijk een ‘lichte’ aanpassing van het origineel is... Een dikke proficiat voor de geleverde inspanningen!

Dit wetende, concluderen we dat de verkettering van diesel gestopt moet worden. Werk aan een toekomstplan in de energietransitie, net zoals meneer Luyckx deed, is dan ook onze boodschap aan beleidsmakers! Het is een mooie droom om morgen naar propere brandstof om te schakelen, maar niet realistisch. Net zoals vele groene dromen.

Het zal in stappen moeten gaan. Vergeet niet dat al de investeringen in alternatieve aandrijvingen betaald moeten raken. Voor wat de landbouwsector betreft, staat de rendabiliteit al in vele sectoren onder druk. Hoe kan er dan een draagvlak gecreëerd worden om over te schakelen op groene aandrijvingen? Vergeet niet dat de laatste 15 jaar al vele inspanningen zijn gebeurd om de dieselmotor properder te maken. Denk maar aan al de filters, EGR-kleppen, katalysatoren en Ad-Blue (ureum) systemen die er zijn bijgekomen op de motor van de landbouwer zijn tractor, wiellader, maaidorser.... Zonder dat de prijs van zijn eindproduct omhoog ging. Zonder duurzaamheid aan de basis, kunnen we niet naar duurzaamheid in de toekomst streven.

Tim Decoster

Lees ook in Opinie

Meer artikelen bekijken