Startpagina Actueel

Uitblijven stikstofakkoord heeft ook grote gevolgen voor luchthaven Zaventem

Tegen de zomer moet Brussels Airport een nieuwe omgevingsvergunning aanvragen. Zonder is vliegverkeer onmogelijk. Maar de vergunning staat op de helling omdat de Vlaamse regering nog steeds geen bindend stikstofakkoord heeft. Zowel Zuhal Demir als de luchthaven zelf trekken aan de alarmbel, maar Open VLD en CD&V zien er een politieke strategie in, schrijven de kranten van Mediahuis woensdag.

Leestijd : 4 min

De huidige omgevingsvergunning dateert al van 2004 en loopt af in juli 2024. Tegen deze zomer moet Zaventem een nieuwe vergunning aanvragen, en daarvoor wacht Brussels Airport op duidelijkheid rond de hoeveelheid stikstof dat het mag uitstoten. "Zoals elke sector hebben ook wij nood aan een regelgevend kader wat stikstof betreft. Daarom is het belangrijk dat er op Vlaams niveau op korte termijn hierover een rechtszeker decreet wordt gestemd", laat de luchthaven weten.

Niet eerlijk tegenover boeren

Met een robuust stikstofakkoord moet de achtergrondconcentratie overal in Vlaanderen dalen. Dat geeft uitstoters als de luchthaven extra vervuilruimte. Maar zelfs dan is het groeiscenario van de luchthaven niet realistisch, zegt Jasper Wouters, beleidsmedewerker bij de Bond Beter Leefmilieu (BBL). "De discrepantie tussen het groeiscenario van de luchthaven en de klimaat- en milieudoelen van de overheid is gewoon te groot. Het is ook niet te verantwoorden dat de luchthaven hiermee wegkomt als de boeren wel zware inspanningen moeten doen."

Er wordt dus vol verwachting naar de Vlaamse regering gekeken. Het eerste stikstofakkoord van februari vorig jaar is nog steeds niet gestemd in het parlement. Regeringspartij CD&V wil een aantal maatregelen uit het akkoord herroepen, tot frustratie van coalitiepartner N-VA.

Druk opgevoerd

Demir en de luchthaven voeren de druk dus op om snel een akkoord te maken, uit vrees voor het stilvallen van het luchtverkeer. Minister Demir wil inhoudelijk pas reageren nadat het luchthavendossier definitief is ingediend. Toch bewijst het dossier volgens haar dat een sluitend akkoord dringend nodig is.

"Rechters zullen vergunning na vergunning vernietigen omdat we het probleem niet aanpakken", stelt Demir in een reactie aan Belga. "Boer na boer zal met een vernietigde vergunning geconfronteerd worden en het levenswerk van veel meer landbouwers zal geraakt worden. En ja, ook de hervergunning van de luchthaven van Zaventem het komende jaar, goed voor meer dan 64.000 jobs en na de haven van Antwerpen de grootste economische motor van het land, wordt haast onmogelijk", stelt de minister.

De uitwerking van een "juridisch robuust" stikstofkader moet volgens Demir de "absolute prioriteit" van de regering zijn. "Mijn boodschap is vandaag dezelfde als het voorbije jaar: we moeten als politici eindelijk verantwoordelijkheid nemen na jaren in eigen voet te schieten. De grootste fout die politici vandaag kunnen maken, is de hakken in het zand zetten en het stikstofprobleem onderschatten of weglachen."

Meer reacties uit de politiek

Ook Open VLD-viceminister-president Bart Somers stelt op Twitter dat er "dringend nood" is aan een stikstofakkoord. "Onze industrie, bouw, mobiliteit, landbouw en natuur komen in problemen zonder een duurzaam en rechtszeker kader. Anders zetten we onze welvaart, gezondheid en jobs op het spel", aldus Somers.

Somers' partijgenoot Gwendolyn Rutten spreekt op Twitter wel over "stikstof-kafka". Zij plaatst een kaartje met daarop het Floordambos, een bos in de buurt van de luchthaven dat Europees beschermd is als onderdeel van Natura 2000-gebied. "De 'passende beoordeling' (onderzoek naar de impact op beschermde natuur, red.) zal moeten aantonen dat er geen stikstof van vliegtuigen terecht komt op dit stukje bos naast de E19 waar voortdurend auto's en vrachtwagens rijden. Dit is geen wet, dit is waanzin", stelt Rutten.

Volgens Groen-covoorzitter Jeremie Vaneeckhout is het luchthavendossier een nieuw voorbeeld van het "strategische steekspel en nonbeleid tussen CD&V en N-VA" en dreigt dat steekspel "alleen maar verliezers op te leveren: milieu: natuur, landbouw, industrie, economie..." "Het is tijd om de eigen verkramping achter te laten", tweet Vaneeckhout.

Groen-parlementslid Mieke Schauvliege zegt aan Belga dat ze al langer waarschuwt voor de gevolgen van het uitblijven van een "robuust stikstofkader". "Het gekibbel moet stoppen. Zonder kader, gaat de hele maatschappij op slot", dixit Schauvliege. "Voor Groen is een rechtszeker kader nodig en dat is een oplossing die stand houdt op lange termijn, dus met een horizon 2050; niet 2030."

Meerderheidspartij CD&V reageert bij monde van Vlaams fractieleider Peter Van Rompuy. "Op dit ogenblik ligt het dossier van de luchthaven nog niet voor, het is te vroeg om hierover uitspraken te doen", stelt hij. Maar de CD&V'er erkent wel dat er snel een "robuust en juridisch sterk stikstofkader" nodig is. "Of het nu gaat om een luchthaven of om een landbouwbedrijf: alle economische activiteiten in Vlaanderen hebben er baat bij dat er zo snel mogelijk een sterk stikstofkader is", aldus nog Van Rompuy.

Belga/SN

Lees ook in Actueel

Impact hagelbuien en uitbreiding bladziektes bij wintertarwe

Granen Het Landbouwcentrum Granen gaf woensdag 24 april een overzicht van de toestand van wintergranen op hun waarnemingspercelen tijdens de eerste helft van deze week. Zo wordt er meer dan enkel bladziekten waargenomen: lokaal werd de impact van enkele hagelbuien duidelijk. Op vlak van ziekteaantasting breidden bladseptoria en bruine roest afgelopen week verder uit en ook gele roest breidde lokaal uit.
Meer artikelen bekijken