240 klachten over de online verkoop van levensmiddelen
Steeds vaker wordt voeding online aangeboden op het internet en via sociale media. Het FAVV beschermt de consument via de controles van de voedselketen, maar ook online. Hiervoor voeren inspecteurs, gespecialiseerd in e-commerce, enerzijds controles op Belgische webshops, en behandelen ze anderzijds ook klachten van consumenten. In de afgelopen 2 jaar onderzochten deze inspecteurs meer dan 400 klachten over websites of sociale mediaprofielen die voeding aanbieden.

In 2022 werd een recordaantal van 240 klachten behandeld door inspecteurs gespecialiseerd in e-commerce. Dit is een merkbare stijging tegenover de 170 klachten die behandeld werden in het jaar 2021.
Het merendeel van de klachten gaat over huisbereide levensmiddelen, zoals patisserie en maaltijden, die vaak via sociale media zoals Facebook Marketplace worden verkocht.
Consumenten stellen zich vaak de vraag of de persoon of het bedrijf gekend is bij het FAVV. In...
Dit artikel is alleen voor abonnees
U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt
Al abonnee of geregistreerd?
Log in of Activeer uw abonnement