Startpagina Actueel

Steeds meer buurtsupers bieden lokale streekproducten aan

De parking van de Carrefour Market in Bocholt werd woensdagavond 19 april ingepalmd door een versierde serre waarin kok Jelle Beeckman, alias The Messy Chef, een diner met lokale producten serveert aan een gezelschap bestaande uit onder meer Vlaams minister Jo Brouns (CD&V), Luc Ardies (Buurtsuper.be), Gert Schrooten (Carrefour Market Bocholt) en Filip Fontaine (VLAM).

Leestijd : 2 min

Met de actie willen Buurtsuper.be en VLAM lokale telers ondersteunen en het lokaal assortiment van de buurtsuper in de kijker zetten. Steeds meer buurtsupers nemen lokale producten op in hun gamma. De actie in Bocholt kadert binnen de campagne ’Samen bouwen aan een superbuurt’ van Buurtsuper.be.

Een van de troeven van plaatselijke buurtsupers is dat ze een kwalitatief assortiment van lokale producten in hun aanbod opnemen. Uit een onderzoek dat Buurtsuper.be deed, blijkt dat 87% van de buurtsupers lokale producten verkoopt. Dit is een stijging van 17% op 3 jaar tijd.

Buurtsuper én lokale producenten

"Met de actie willen we niet enkel de buurtsuper in de kijker zetten, maar ook de lokale producenten ondersteunen", vertelt Luc Ardies, gedelegeerd bestuurder van Buurtsuper.be. "Lokale telers, boeren, brouwers... bieden mooie, kwalitatieve producten die een absolute meerwaarde betekenen voor onze buurtsupers. Wat je recht van bij de boer koopt, is altijd supervers en in het seizoen."

Hij benadrukte ook de lokale verankering van de buurtsupers en het feit dat door de verkoop van de lokale producten niet alleen de lokale ondernemers in de buurt worden ondersteund, maar dat er ook heel wat kilometers aan transport worden vermeden, wat een impact heeft op het milieu.

Inlandse producten

Ook 51% van de Belgen geeft aan dat ze bij hun aankoop van verse voeding belang hechten aan het land van herkomst. De steun voor de lokale boeren en de inlandse economie is een belangrijke reden waarom men een voorkeur heeft voor inlandse producten, maar ook daarnaast speelt het beperken van het aantal transportkilometers een belangrijke rol bij de voorkeur voor inlandse producten. Volgens een onderzoek van VLAM is 69% van de Belgische consumenten trots op de Belgische voedingsproducten en vindt 68% het zonde om producten vanuit het buitenland te importeren als er ook een Belgische variant voorhanden is.

De actie in Bocholt was meteen ook de aankondiging van de nieuwe campagne ’Voedsel verbindt boer en burger’, die volgende maand tijdens de maand van de lokale voeding gehouden wordt. Deze campagne is een initiatief van de Vlaamse regering en VLAM.

Belga

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken