Vlaanderen zal verduidelijkingen vragen aan Europese Commissie over Natuurherstelwet
Tijdens intra-Belgische overleg tussen de bevoegde federale en gewestelijke kabinetten is overeengekomen om de Europese Commissie aan kritische vragen te onderwerpen over de reikwijdte en gevolgen van de voorgestelde Europese Natuurherstelwet. Vlaanderen liet eerder al weten dat ze voorstander is van een natuurherstelwet, maar dat ze wijzigingen vraagt aan het voorliggende voorstel.

België gaat verschillende bezorgdheden, waaronder die van Vlaanderen, voorleggen tijdens de komende Europese werkgroepvergaderingen. Dat laat Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir weten. België zal ook andere lidstaten steunen in hun vraag om een juridisch advies en kosten-batenanalyse vanuit de Europese Commissie. Dat gebeurde tot op heden niet.
Nog veel vragen
De regeringen zijn het er over eens dat ze de strategische doelstelling van de Natuurherstelwet, de bescherming en herstel van onze natuur, ondersteunen, maar dat er nog vele vragen en reserves zijn over de reikwijdte van de Natuurherstelwet. Dat is gelijkaardig aan het standpunt dat de Vlaamse regering vorige vrijdag innam. België dankt de Europese Commissie voor haar inspanningen en de ambitie dat de Natuurherstelwet beoogt, maar heeft bezorgdheden over het "gelijk speelveld", het subsidiariteitsbeginsel en de mogelijke conflicten met de eigenheid van de lidstaten, met inbegrip van het bevolkingsdichtheidscriterium (overeenkomstig artikel 191 van het Verdrag).
De Commissie zal ook “op neutrale wijze” diverse vragen voorgeschoteld krijgen van België over de reikwijdte en implicaties van de artikelen 4.6 en 4.7 en of ze compensatieregelingen overweegt voor gebieden die onder het verslechteringsverbod vallen. Er zal ook uitleg gevraagd worden over de verbanden die de Europese Commissie legt tussen het beginsel van niet-verslechtering en artikel 6 van de Habitatrichtlijn, omdat dit tot juridische onduidelijkheden leidt. De diplomaten kregen ook expliciet de opdracht om zich bij allianties aan te sluiten die gelijkaardige bezorgdheden hebben.
Kostenbatenanalyse en juridisch advies
Vervolgens werd overeengekomen dat België de lidstaten zou steunen die om een juridisch advies van de Raad vragen, evenals om een zo gedetailleerd mogelijke kosten-batenanalyse te bekomen (om rekening te houden met de realiteit van de regio's). De Vlaamse regering liet als enige regering in dit land een impactanalyse maken, die wees op risico’s.
“De contacten met de andere lidstaten worden ook verdergezet om convergenties te vinden. Onder meer een zogenaamde non-paper van Finland wordt onder de loep genomen. Er zal ook verder intra-Belgisch overleg plaatsvinden, afhankelijk van de Europese dynamiek de komende weken richting de Raad Leefmilieu van 20 juni”, meldt Demir.