Startpagina Actueel

Luchthaven Deurne steelt landbouwgrond

Bij de uitbreiding van de luchthaven van Deurne werd een aanzienlijke oppervlakte landbouwgebied opgeofferd. Daarbij werden flink wat overtredingen begaan. Protest bleef en blijft niet uit en er hangt de luchthavenautoriteiten een aantal gerechtelijke procedures boven het hoofd. De Vlaamse overheid is als Luchthavenontwikkelingsmaatschappij Vlaanderen betrokken partij.

Leestijd : 3 min

In 2019 telde de luchthaven van Deurne een recordaantal van 306.330 passagiers. De meesten van hen zijn toeristen. In Deurne landen en vertrekken ook veel zaken-, charter- en opleidingsvluchten. De luchthaven bezorgt werk aan honderden personen en bedrijven. Omdat er grotere vliegtuigen moeten kunnen landen, werd de luchthaven van Deurne uitgebreid.

Voor de rechter

In de commissie Leefmilieu legde een aantal leden bevoegd minister Zuhal Demir (N-VA) het vuur aan de schenen omdat zij onvoldoende of niet zou zijn opgetreden tegen de onvergunde uitbreiding van de luchthaven in Deurne.

Minister Demir ging in haar reactie terug naar september 2019. Toen heeft de afdeling Handhaving processen-verbaal opgesteld tegen LEM Antwerpen (luchthavenexploitatiemaatschappij) en aan de rechtbank voorgelegd. In eerste aanleg werden de hersteleisen bij vonnis van 6 november 2020 als ongegrond afgewezen. Deze uitspraak maakt nog steeds voorwerp uit van een beroepsprocedure bij het hof van beroep te Antwerpen. De uitspraak laat nog steeds op zich wachten.

Ook de bevindingen die in het proces-verbaal van april 2021 zijn opgenomen en opgesteld zijn door de afdeling Handhaving werden door de procureur des konings geseponeerd. De gewestelijke stedenbouwkundige inspecteur kan voor deze feiten nog een burgerlijke procedure inleiden indien er een gunstig advies van de Hoge Raad voor Handhavingsuitvoering wordt verkregen.

Zuhal Demir ziet zich, wegens de reeds lopende gerechtelijke procedure en de nauwe link tussen beide, genoodzaakt om het oordeel van het hof van beroep af te wachten alvorens ze een aparte herstelvordering kan overwegen.

De zone waar het om gaat bij de hangende procedure en waarin met het pv van 28 april 2021 bijkomende vaststellingen werden gedaan, betreft grasland in agrarisch gebied. Door de aanleg van een dienstweg en de verplaatsing van het hekwerk werd dit grasland binnen de afsluiting van de luchthaven getrokken.

Veiligheidsstrook

Voor de milieuschendingen heeft de Afdeling Handhaving processen-verbaal opgesteld op 29 november 2021 voor de aanleg van een veiligheidsstrook zonder vergunning in agrarisch gebied. Op 24 november 2022 werd een pv opgesteld voor het uitbreiden van de luchthaven met eerdere kleine activiteiten zoals stookinstallaties, airco’s en noodgroepen zonder vergunning.

Het is volgens minister Demir niet correct te stellen dat er voor alle procedures waarin de bevindingen van deze pv’s aan bod komen, niet zou zijn opgetreden. “De perceptie dat we niet handhaven of tussenkomen, klopt niet”, zegt Demir. Ze maakt zich druk omdat slechts 15% van de milieumisdrijven effectief vervolgd worden. “Ofwel worden zaken geseponeerd, zijn ze niet-prioritair of worden ze niet vervolgd”, zegt ze gefrustreerd.

Regulariseren

Demir heeft aan LEM Antwerpen opgedragen alle zaken waarvoor bij proces-verbaal werd vastgesteld dat ze uitgevoerd werden zonder de nodige vergunningen, als te regulariseren moeten worden opgenomen in de nieuwe aankomende aanvraag. Ze benadrukt dat het uit de vergunningsaanvraag en de te lopen procedure moet blijken of de overtredingen ook daadwerkelijk geneutraliseerd zijn.

Minister Demir weerlegt dat een dossier waarbij de Vlaamse overheid rechtstreeks betrokken partij is, minder streng gehandhaafd wordt dan een dossier waar burgers betrokken partij zijn. Schendingen die gepleegd worden door een overheid, Vlaams of lokaal, worden volgens haar prioritair behandeld. 

Fons Jacobs

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken