Startpagina Auto

Dacia Duster stevig aan de tand gevoeld

Dacia is het automerk dat over de hele wereld een hit is. De modellen zijn pretentieloos en bieden een eenvoud die zeldzaam is geworden en die verklaard wordt door een onverslaanbare prijs-kwaliteitverhouding.

Leestijd : 3 min

Onder de Dacia modellen is er de Duster die achter zijn SUV-uiterlijk een opmerkelijk vermogen verbergt om buiten de gebaande paden te denken.

Toen Dacia 12 jaar geleden de Duster lanceerde, was het model nog niet de ‘goed geschoeide’ SUV die hij nu is. Esthetisch was hij een beetje een onding, duidelijk goedkoop georiënteerd. Sindsdien, heeft hij een mooie weg afgelegd. De Duster is echt goed vooruitgegaan. Dit niet zozeer in dimensies, het huidige model is maar 3 cm langer dan het originele. Ook niet op vlak van gewicht: op 12 jaar tijd kwam de Duster slechts 29 kg aan. De dag van vandaag is dit opmerkelijk daar de meeste automodellen sterk in gewicht toenemen.

De Duster won vooral in maturiteit en ernst. Dit bemerken we aan de buitenkant, deze is veel knapper geworden. Zeker sinds de facelift van 2021. Sindsdien beschikt de Duster over LED lichten. Begin 2023 kreeg ook de Duster de nieuwe identiteit van zijn fabrikant mee. Zoals deze toepast in de rest van zijn gamma: nieuwe voorgril met nieuw logo, Dacia belettering op de achterklep en het stuur en witte decoratieve elementen die zijn aangebracht.

Kwaliteit en connectiviteit

In het interieur bemerken we serieuzere designlijnen, volgens de nieuwste facelift. De kwaliteit maakt een sprong voorwaarts. Er is geen reden tot klagen. Dit zeker ten opzichte van duurdere modellen op de markt, die het nauwelijks beter doen.

Moderniteit is echt aanwezig in het interieur met een prachtig 8-inch touchscreen dat multimedia aanstuurt die compatibel is met Android- en Apple-smartphones.

Je merkt het misschien niet direct op, maar er is geen chroom of dierlijk leer meer aanwezig in de nieuwe Dacia’s. Het is een manier om duurzamer te worden in overeenstemming met de nieuwe filosofie van het merk dat een meer ‘outdoor’ en avontuurlijk imago wil.

De Duster heeft een goed afgewerkt interieur.
De Duster heeft een goed afgewerkt interieur. - Foto: Dacia

Avontuurlijke geest

De Duster heeft nog steeds de ‘familievaardigheden’ meegekregen waarom hij bekend staat. Zo heeft hij een royale kofferbak van 411 l, en een ruimte die voldoende is voor 4 volwassenen of 2 volwassenen en 3 kinderen op de achterbank.

De motor is zuinig, maar minder aan bod komt de Duster zijn talenten in moeilijke omstandigheden. Dit al helemaal als hij is uitgerust met de meest koppelrijke dieselmotor (1.5 Blue dCi 115 pk en 260 Nm) en vierwielaandrijving.

Wij konden de Duster testrijden in de Agafay-woestijn, in de buurt van Marrakech (Marokko). Natuurlijk is deze omgeving heel anders dan de bossen en modderige wegen van ons platteland. Maar in deze sfeer van Parijs-Dakar was de Roemeense SUV verrassend comfortabel op lange afstanden door duinen en rotsachtige ondergronden. De Duster gaat vlot over heuvels, putten en stenen. Toch behoudt hij op bewonderenswaardige wijze het comfort aan boord. Zelfs als het terrein veeleisender is, aarzelt hij niet om de taak uit te voeren. We spaarden het testvoertuig niet: noch steile hellingen, nog stevige afdalingen (die we met behulp van een afdalingsassistent namen). Ook rotsen en ondiepe wateren werden ermee bereden.

Met zijn eenvoudige en beproefde mechanische oplossingen lijkt het voertuig ook een toonbeeld van degelijkheid. Ondanks het veeleisende terrein en de 10 dagen dat het persevenement duurde met journalisten uit heel Europa die niet altijd aardig waren voor de geteste auto's, hoefde het technische team nooit tussenbeide te komen. Noch voor een mechanische schade, noch voor een lekke band!

Met de glimlach

U heeft het begrepen, de Duster is een excellent, polyvalent voertuig in de 4x4 uitvoering. Een oplossing die alleen wordt aangeboden op de meest exclusieve motoren van het model, namelijk de geteste 115 pk diesel en de 150 pk turbobenzinemotor. Beide alleen in handgeschakelde versnellingsbak.

We schreven al dat het model in de loop der jaren veranderd is. Toch heeft het één van zijn oorspronkelijke kenmerken behouden, namelijk zijn scherpe prijs. De Duster wordt aangeboden vanaf 16.690 euro, oplopend tot 22.290 euro voor de 4x4 diesel uitvoering en 24.590 voor de 4x4 benzine uitvoering. De hoogst mogelijke uitvoering met de meeste opties wordt aangeboden voor 26.080 euro. Het is moeilijk om beter te vinden. Dit zeker voor een wagen die beschikt over functies zoals noodberemming, 360° camera en verwarmde voorzetels.

Damien François

Lees ook in Auto

SsangYong Torres zorgt voor nieuw leven

Auto Nu de Zuid-Koreaanse constructeur eindelijk verlost is van zijn financiële problemen, keert hij terug, met een nieuwe SUV die de kaart van de verleiding trekt. De nieuwe Torres wil meespelen met enkele gevestigde waarden op de markt.
Meer artikelen bekijken