Startpagina Auto

Mercedes G 400 d: iconische vorm en functie

De Mercedes G-Klasse behoort tot de zeldzame auto’s die al eeuwig op de weg lijken te rijden. Tijd voor een nadere kennismaking met de nieuwe 400 d zescilinder dieselversie van deze legendarische 4x4, die op de markt kwam in 1979.

Leestijd : 4 min

De Mercedes G-Klasse staat in de eerste plaats voor een onnavolgbaar design dat sinds 1979 – het lanceringsjaar van dit iconische model – weinig veranderd is. Sindsdien ging de Mercedes 4x4 natuurlijk wel mee met zijn tijd en won hij aan luxe en prestaties, maar zijn DNA is hetzelfde gebleven.

In 2018 werd de G-Klasse grondig vernieuwd en voorzien van de nieuwste technologie. Hoewel ook het interieur moderner werd, is het gevoel vanbinnen niet veranderd. Het typische geluid van het openen en sluiten van de deuren is nog altijd hetzelfde en geeft een indruk van stevigheid en kwaliteit, die nog versterkt wordt door het massieve, hoekige uiterlijk van de auto.

Het probleem met de G-Klasse is dat hij in de loop der jaren steeds krachtiger werd en dat het onderstel volledig voorbijgestreefd was voor krachtbronnen met meer dan 400 pk onder de motorkap. Sinds zijn laatste redesign is hij veel stabieler en werden de motoren vernieuwd. Vandaag hebben we het over de 3.0 zescilinder-in-lijndiesel, die 330 pk en 700 Nm ontwikkelt.

In tegenstelling tot de AMG-versies, die zelden of nooit naast het asfalt gebruikt worden, is deze G 400 d wel geknipt om te doen waarvoor deze auto ontworpen werd: rijden in moeilijke omstandigheden (hij kan 70 cm water doorwaden of hellingen van 35° trotseren) en geremde aanhangers tot 3.500 kg trekken.

Het interieur kent een zeer hoog afwerkingsniveau.
Het interieur kent een zeer hoog afwerkingsniveau. - Foto: Mercedes

Verre van retro

De Mercedes G 400 d, deels met de hand gebouwd door Magna Steyr in Graz (Oostenrijk), is een exclusieve auto die minstens 122.936 euro kost. Bij die forse prijs moet je nog een aardig bedrag optellen als je in de indrukwekkende optielijst duikt. Voor die prijs krijg je een auto die lang niet zo retro is als zijn uiterlijk doet vermoeden. Je hoeft er maar even in te gaan zitten om te beseffen hoeveel werk Mercedes verricht heeft. Niets ontbreekt, te beginnen met het indrukwekkende dubbele scherm voor de instrumenten en het infotainmentsysteem, de satijnchromen en pianozwarte inzetstukken, het overvloedige leder en het zeer hoge afwerkingsniveau. Je moet wel heel kieskeurig zijn om je niet thuis te voelen in deze auto, waarin je de weg domineert.

Als je van muziek houdt, is het surroundsound-systeem van Burmester perfect om je oren mee te verwennen. De enige klachten zijn de beenruimte achterin, die verrassend beperkt lijkt voor een auto van deze omvang, en de kofferklep, die onhandig kan zijn in parkeergarages.

Geslaagd op elk vlak

In een tijd waarin verbrandingsmotoren terrein verliezen en alsmaar braver worden, is rijden met deze melodieus klinkende zescilinder een waar genot. Hij is uiterst soepel en onopvallend bij normale snelheden, reageert op de minste aanraking van het gaspedaal en presteert heel vlot, met een spurt van 0 tot 100 km/uur in 6,4 seconden.

Met zijn luchtvering strijkt de G-Klasse de meeste oneffenheden op de weg glad. Als rijdend salon laat hij zich echter niet graag bruuskeren, want dan komt het hoge leeggewicht van 2.430 kg aan de oppervlakte. De keerzijde van de medaille is dat de soepele demping hem een beetje vaag maakt bij hoge snelheden, bijvoorbeeld op de snelweg.

Buiten de gebaande wegen houdt de grote Mercedes alles onder controle en lijkt hij door geen enkele situatie te stoppen. Hij wordt nooit oncomfortabel, hij passeert overal met brio. Door de stroomlijn van een betonblok kun je natuurlijk geen wonderen verwachten van het brandstofverbruik. Reken op minstens 11 l/100 km als je rijdt met een ei onder het gaspedaal.

Als echte terreinwagen kan de Mercedes G-Klasse door 70 cm water rijden.
Als echte terreinwagen kan de Mercedes G-Klasse door 70 cm water rijden. - Foto: Mercedes

Tijdloos

De Mercedes G 400 d staat veraf van het patserige imago en kan meer dan alleen modieus voor de dag komen in de straten van Londen of Monaco. Hij komt helemaal tot zijn recht als je hem gebruikt als werkpaard, terwijl hij tegelijk de verfijning en het comfort van een luxeberline biedt. Het schijnbaar rustieke karakter contrasteert met de geavanceerde technologie, een bijzondere cocktail die de G-Klasse aantrekkelijk maakt.

Als er één ding is waarmee de G-Klasse zich tijdens onze testrit wist te onderscheiden, dan is het wel zijn unieke karakter, dat hem anders maakt dan alle andere 4x4’s of SUV’s die momenteel op de markt zijn. Emotie speelt hierin een zeer belangrijke rol, het verstand komt op de achtergrond. Dat hij duur is en enkele gebreken heeft, maakt weinig uit: een Mercedes G-Klasse kopen, betekent zich onderscheiden van de massa en toetreden tot de exclusieve club van G-Klasse-eigenaars.

Het is geen toeval dat de verkoop van de G-Klasse al sinds 2018 stevig stijgt en dat het merk momenteel een 100 % elektrische versie met de naam EQG ontwikkelt. Deze variant wordt volgend jaar gepresenteerd en behoudt het bekende uiterlijk van de G-Klasse. Verrassend is dat de EQG 4 elektromotoren krijgt (één per wiel), waardoor hij ter plekke kan draaien, zoals een tank. Hoewel de Geländewagen al 44 jaar op de teller heeft, is hij nog lang niet van plan om zijn positie op te geven.

Maxime Herion

www.gocar.be

Lees ook in Auto

SsangYong Torres zorgt voor nieuw leven

Auto Nu de Zuid-Koreaanse constructeur eindelijk verlost is van zijn financiële problemen, keert hij terug, met een nieuwe SUV die de kaart van de verleiding trekt. De nieuwe Torres wil meespelen met enkele gevestigde waarden op de markt.
Meer artikelen bekijken