Startpagina Akkerbouw

Grote Modder op de Weg-borden zijn efficiënter

Vorig jaar introduceerden de leverancier en de provincie West-Vlaanderen Modder op de Weg-borden die een stuk groter zijn dan de oorspronkelijke borden en dat blijkt een goede zet. Gemeentebesturen en landbouwers merken dat die grote borden efficiënter zijn in het waarschuwen van de andere weggebruikers.

Leestijd : 4 min

Het Modder op de Weg-bord dat via de provincie West-Vlaanderen verdeeld wordt in zowat alle gemeenten is geen officieel verkeersbord. Vorig jaar leverde Verfaillie-Leroy en Co uit Ieper, deel van de groep APK, er zowat 200 aan de West-Vlaamse gemeenten die meedoen met de preventiecampagne van de provincie. Gemeenten kunnen ze in het oogstseizoen uitlenen of verkopen aan landbouwers.

Verhuren of verkopen

De gemeente Houthulst kiest voor de verkoopformule, uit praktische en administratieve overwegingen. Bij uitlenen moet je daar een inventaris van bijhouden, zelf een voorraad aanhouden, de borden controleren die teruggebracht worden, herinneringen sturen als er borden niet teruggebracht worden, … “In Houthulst hebben we tijdens de vorige campagne 24 Modder op de Weg-borden verkocht. Elke landbouwer krijgt daarvoor jaarlijks een uitnodiging in de bus. Wij verkopen de borden als een set van 2, met daarbij nog een fluohesje, voor 35 euro”, meldt Tessa Vandewalle, schepen van Landbouw en Mobiliteit.

Ives Sap en Nancy Courtens gebruiken de borden al enkele jaren. Ze hebben in Merkem, deelgemeente van Houthulst, een klassiek braadkippenbedrijf met daarnaast nog activiteiten in aardappelen, wortelen en tarwe. “Het oogsten van de aardappelen kan nu elk moment beginnen. Als we zelf op het land werken of er komt een loonwerker en we verwachten dat er modder op de weg zou kunnen komen, worden die borden steevast meegenomen om ze te plaatsen voordat de werken starten. Dan gaat er ook systematisch een schop en borstel mee in de tractor en als het daarmee niet lukt, komen we met een watertank en de verreiker waar een borstelmachine op gemonteerd staat”, zegt Nancy.

De Modder op de Weg-borden doen hun werk, meent de boerin uit Houthulst. “De meeste voertuigen vertragen wel als de borden er staan. Automobilisten en fietsers waarderen het dat je hen daarvoor waarschuwt en zo weten ze ook dat je ermee bezig bent.”

Grotere borden zijn beter zichtbaar

De Modder op de Weg-borden die West-Vlaanderen verdeelt via de deelnemende gemeenten zijn 40 bij 60 cm groot. Sinds vorig jaar is er een grotere variant, van 60 bij 90 cm. “We kregen al eens de opmerking dat het eerste bord, dat we al jaren aanbieden, niet altijd goed zichtbaar is. Niet elke landbouwer denkt er bijvoorbeeld altijd aan om ook een paaltje mee te nemen om dat tijdelijke bord aan te hangen”, zeggen Joost Breyne en Stefaan Donche van Verfaillie-Leroy.

“Op de grond, in lang gras, een beetje schuin tegen een andere paal, of met maïs die tot tegen de straat komt, is dat bord inderdaad soms wat te klein. We hebben een studiebureau onder de arm genomen om de beste grootte te bepalen. Want het moet ook nog altijd makkelijk mee te nemen zijn in de tractor.

We merken dat de landbouwers via de gemeenten nu eerder de grote borden vragen”, besluiten Joost Breyne en Stefaan Donche. West-Vlaanderen is voorlopig de enige provincie waaraan ze het Modder op de Weg-bord leveren. De gemeenten kunnen kiezen welke reflecterende folie gebruikt wordt op de borden.

Preventief toezicht

De Modder op de Weg-borden maken deel uit van een ruimere campagne van de provincie West-Vlaanderen. “De provincie organiseert deze campagne nu al voor de 23ste keer. 56 van de 64 West-Vlaamse gemeenten hebben een lokaal meldpunt. Zo’n meldpunt coördineert de distributie van de waarschuwingsborden en helpt bij het sensibiliseren van landbouwers en andere weggebruikers. Gemeenten kunnen voorts preventief toezicht houden op wegen met een groot risico op modder”, meldt gouverneur Carl Deacluwé.

De gouverneur pleit voor verdraagzaamheid van alle kanten als het gaat over modder op de weg. “Landbouwers moeten hun verantwoordelijkheid nemen door te proberen voorkomen dat er modder op de weg komt of blijft en door te waarschuwen en tegelijk moeten de andere weggebruikers hun verantwoordelijkheid nemen door te vertragen, ook als er geen waarschuwend bord staat, en door de landbouwer de tijd en de mogelijkheden te geven om de modder op de weg op te ruimen. Landbouwers zorgen voor het eten op ons bord, zij verdienen dan ook alle respect”, stelt Carl Decaluwé.

Geen dodelijke verkeersongevallen met tractor

Voor de gouverneur past de Modder op de Weg-campagne in een ruimere monitoring van verkeersveiligheid op het platteland. “Na 3 jaren waarin er telkens 1 dodelijk ongeval met een tractor was in onze provincie, zijn we daar dit jaar voorlopig van gespaard gebleven. Bij verkeersongevallen in het algemeen denkt men vaak in de eerste plaats aan ongevallen die ’s nachts of in het weekend gebeuren, maar het tegendeel is waar. Dodelijke verkeersongevallen gebeuren het vaakst overdag, bij goed weer en een goede zichtbaarheid en op trajecten die goed gekend zijn door de bestuurder.”

Filip Van der Linden

Lees ook in Akkerbouw

Reageer snel op onkruiden in bietenpercelen

Bieten Het Bieteninstituut (KBIVB) waarschuwt om snel te reageren op de aanwezigheid van onkruiden in suikerbietvelden. Verder bemerken ze dat we opnieuw met een late uitzaai van bieten kampen.
Meer artikelen bekijken