Startpagina Bedrijfsnieuws

Hybride aandrijftechnologie wordt productierijper bij Steyr

Vier jaar terug liet Steyr zijn Konzept-tractor zien, die een hybride (elektrisch/diesel) aandrijving heeft. Dit concept wordt alsmaar rijper om binnen enkele jaren in productie te gaan.

Leestijd : 4 min

Na de eerste lancering van de futuristisch ogende Konzept-tractor op de Duitse landbouwbeurs Agritechnica in 2019, volgde een kleine anderhalf jaar terug een verdere uitwerking hiervan met de presentatie van het ‘Hybrid Drivetrain Konzept’.

De tweede generatie van dit concept toonde een verdere ontwikkeling van de aandrijflijn gebaseerd op diesel-elektrische hybride technologie. Begin september 2023 toonde Steyr de opvolger hiervan. Deze zal te zien zijn op de komende Agritechnica-landbouwmechanisatiebeurs in Hannover (Duitsland). Aan de derde generatie van het concept merk je dat het steeds meer komt tot een model dat klaar is voor serieproductie. Steyr verwacht dat in 2025 de hybride tractor effectief te koop zal zijn.

De fabrikant geeft mee dat deze nieuwe technologie modelair en opschaalbaar is om bijvoorbeeld ook te gaan toepassen op grotere tractormodellen. Ze hadden steeds het voornemen om progressief te werk te gaan van concept tot uitvoering en houden daar met de onthulling van de Hybrid CVT nu woord mee.

Hybrid CVT

Met de Steyr Hybrid CVT-tractor van 2023 komen de belangrijkste principes van de Steyr Konzept-tractor uit 2019 en het ‘Hybrid Drivetrain Konzept’ uit 2022 samen. De basis wordt gevormd door het platform van de gekende Steyr 6175 Impuls CVT-tractor. Deze levert 180 pk (nominaal) uit een zescilinderdieselmotor. Het vermogen kan verhoogd worden tot 260 pk (maximaal). Dat is mogelijk door de hydromechanische aandrijving op de achteras en de elektrische aandrijving van de vooras volgens een hybride module. Beide worden met behulp van een intelligente koppeling gecombineerd om vierwielaandrijving te hebben.

Met de Steyr Hybrid CVT is er dus veel kracht bij compacte afmetingen en een eigengewicht rond de 8,8 ton. Voor de volledigheid moeten we nog meegeven dat de vooras een nieuw ontwikkelde onafhankelijke ophanging heeft voor toegenomen bestuurderscomfort. Dat is een realisatie van Steyr zelf.

Talrijke voordelen

De elektronische aandrijving biedt talrijke voordelen of nuttige tractorfuncties. Een van de voornaamste troeven van de nieuwe tractor is de E-CVT-functie. Dit houdt in dat de Hybrid CVT tot 75 kW/102 pk puur elektrisch wordt aangedreven via de voorwielen bij een laag toerental van 1.100 tpm. Er is hier geen mechanische verbinding met de motor of de achteras en dus meer comfort. Ligt de vermogensvraag hoger, dan schakelt de achterwielaandrijving bij in en verhoogt het motortoerental.

Een tweede nieuwe functie die toegepast kon worden, is de E-Shuttling. Deze zorgt voor snel reageren bij het wisselen van voorwaartse naar achterwaartse rijrichting en omgekeerd. Volgens de fabrikant zou het manoeuvreren tot 41% sneller kunnen en zou het brandstofverbruik verlagen.

Door de hybride aandrijving kan er extra elektrisch vermogen vrijkomen indien gewenst. Deze functie valt onder de term ‘E-Boost’. Dit zorgt er ook voor dat na het afremmen de maximumrijsnelheid 25% sneller wordt behaald ten opzichte van de tot nu toe bekende conventionele transmissies. Tijdens het bergaf rijden wordt de elektrische energie die door de tractor wordt opgewekt, opgeslagen om later te gebruiken, meer bepaald bij het optrekken na het afremmen of bij het bergop rijden na eerder bergafwaarts te zijn gegaan of als er extra vermogensvraag is.

Deze boost is mogelijk dankzij ‘supercondensatortechnologie’. Dit is geen batterij, maar het werkingsprincipe is gelijkaardig. De technologie is gebaseerd op het opslaan en afgeven van elektrische energie door middel van een condensator met uitzonderlijk hoge capaciteit. De supercondensatoren noemt Steyr zelf ‘powerhubs’.

De functie ‘E-Braking’ houdt de snelheid van de tractor constant op hellingen. De technologie gebruikt hier de elektrische aandrijflijn als ‘vertrager’ om remslijtage terug te dringen en om de rijveiligheid te verhogen.

De Konzept-tractor uit 2019.
De Konzept-tractor uit 2019. - Foto: TD

Variabele vierwielaandrijving

Een andere troef van de elektronische aandrijving is de E-Steering-functie. Hierbij draaien de voorwielen op de kopakker sneller tijdens het keren. De vooras trekt de tractor als het ware door de bocht. De voordelen zijn een verkleinde draaicirkel en snellere manoeuvreertijd.

E-Torque Vectoring creëert een variabel vierwielaandrijfsysteem op de Steyr Hybrid CVT door het motorkoppel naar de voor- en/of achteras te sturen volgens de noden van het moment. Voor een verbeterde trekkracht worden de voorwielen op het veld dankzij elektrisch vermogen met dezelfde snelheid aangedreven als de achterwielen. Wielslip wordt zo vermeden, bandenslijtage en brandstofverbruik worden teruggebracht. Dit principe zorgt ervoor dat zonder slijtage de vierwielaandrijving op de weg gebruikt kan worden.

E-Torque Filling vermindert dan weer de schokken die de aandrijflijn door- geeft aan het lichaam van de bestuurder. Bij bodembewerkingen kunnen bijvoorbeeld harde en zachte plekken in de bodem de rijsnelheid doen variëren en schokken veroorzaken. Voornoemde techniek reduceert dit met enkele procenten (door een soort boost). Men tracht met deze techniek naar een uniforme rijsnelheid te streven.

Werktuigen aandrijven

De Steyr Hybrid CVT heeft elektrisch vermogen aan boord en kan via de ‘E-Implement-technologie’ werktuigen aandrijven langs voor- en achterzijde als ze compatibel zijn met deze technologie. De tractor levert 75 kW/102 pk bij 700 Volt via een standaard AEF-stekker. Werktuigfuncties kunnen hiermee elektrisch aangedreven worden, met inbegrip van bijvoorbeeld de wielen voor een verhoogde trekkracht.

Bemerken we tot slot dat op de tractor die nu aan ons gepresenteerd werd, nog een grote koelradiator zichtbaar is achter de cabine aan de linkerkant. Het is de bedoeling van de fabrikant om deze bij het finale serieproduct netjes op een nog andere plaats weg te werken.

Voor deze noviteit werd Steyr in het kader van de Duitse landbouwmachinebeurs Agritechnica 2023 bekroond met een zilveren medaille.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Dalende omzet en volumes bij FrieslandCampina in 2023

Bedrijfsnieuws Bij de Nederlandse melkverwerker FrieslandCampina is de netto-omzet in 2023 gedaald met 7,1% naar 13,1 miljard euro door ongunstige valuta-effecten, de verkoop van een deel van de Duitse consumentenactiviteiten en dalende volumes in consumentenmarkten door de hoge inflatie. Het volume aangevoerde ledenmelk daalde met 1,4% omdat er leden wegvielen. Het herstel moet komen van het transformatieplan Expedition 2030.
Meer artikelen bekijken