Startpagina Bedrijfsnieuws

Grimme Belgium bestaat al 10 jaar

Grimme Belgium, een rechtstreeks fabrieksfiliaal van het Duitse moederhuis, bestaat dit jaar al 10 jaar.

Leestijd : 5 min

Deze 10-jarige verjaardag werd eerder dit jaar gevierd via een groot evenement waarop klanten waren uitgenodigd. Landbouwleven had onlangs een gesprek met gedelegeerd bestuurder van het Belgische Grimme-filiaal, Vincent Ramard over de evoluties in het laatste decennium. Hij staat ook aan het hoofd van Grimme France.

Kan u nog even schetsen hoe Grimme in België werd verdeeld voor er een eigen fabrieksfiliaal was?

Wel dat was via de privé-invoerder, VDS-Vanderstichelen, die een vestiging in Houtem had. Gedurende tientallen jaren heeft die de import en verdeling van Grimme op de Belgische markt verzorgd.

Wijziging in importstructuur

Waarom kwam er dan een wijziging?

Dit is een gezamenlijk idee dat groeide tussen Christian Vanderstichelen en Grimme in Duitsland. Vanderstichelen stond sterk in Wallonië en Noord-Frankrijk, minder in Vlaanderen. Daar wilden we verbetering in brengen. Bovendien zaten we toen in een tijdsgeest waarin er steeds meer zelfrijdende aardappelrooiers op de markt waren. Overname van deze machines betekent een stevige kapitaalsweerspiegeling, er gaat veel cashflow om. Voor 1 machine kan je dat als privé-invoerder makkelijker doen dan voor meerdere. Dan heb je een sterke financiële partner nodig. Grimme had bijkomend de wens om de markt professioneler te benaderen en om ten opzichte van zijn concurrenten harder uit te komen. Vanderstichelen en Grimme begrepen hoe de toekomst eruitzag. In stilte hebben ze dan onderling een overeenkomst gevonden. Dit verliep vlot doordat ze beide gewillig waren en potentieel in de uitgewerkte oplossing zagen. In 2013 werd dan Grimme Belgium opgericht, dat voor de volle 100% in eigendom is van de familie Grimme, waar momenteel de vierde en vijfde generatie aan het hoofd staan.

Zat er continuïteit in de overgang of was er een leegte?

Continuïteit! Grimme heeft al het personeel van de firma Vanderstichelen mee overgenomen, net zoals de voorraad aan onderdelen en rollend materiaal. Enkel het gebouw werd niet gekocht. Dit was wat verouderd en minder goed gelegen, vonden we.

Is er door het eigen filiaal nu een grotere voorraad aan machines en wisselstukken of net niet?

De voorraden zijn groter dan destijds tijdens het privé-importeurschap, al heeft de nasleep van de Covid-19-crisis ook bij ons voor langere levertijden gezorgd.

Wijzigde het marktaandeel door de verandering?

Ja, zeker voor wat het aantal verkochte zelfrijdende rooimachines betreft. Ik schat dat we 25 à 30 % van de markt van de zelfrijders hebben, de helft van de markt van de inschuurlijnen en ergens iets van een 40% wat pootmachines betreft.

Merkte de eindklant veel van de wijzigingen?

Vanderstichelen had een zeer goede reputatie, stelde zich heel soepel op en deed veel verkoop rechtstreeks. Bij grotere ondernemingen die veel omzet draaien is dat model moeilijk vol te houden. Bij Grimme zit er dus overal iets meer structuur in, waarbij we streven naar een direct servicecontact voor de klant. Hiervoor hebben we 2 types van dealers: een Grimme Premium Partner, die de hele handel doet van A tot Z, of een Grimme Service Partner, die zich toelegt op onderhoud en service, niet op verkoop en overname. Daardoor komt de eindklant nu sneller in contact met zijn lokale dealer, die er eigenlijk vroeger veel minder was. De directe verkoop willen we stoppen, maar dat is momenteel nog niet gerealiseerd. Het is de dag van vandaag zo moeilijk om geschikt personeel te vinden, dat we het risico splitsen door een intensieve samenwerking met dealerbedrijven.

Hoe zit het met overnames/tweedehandsmachines? Wie draagt de verantwoordelijkheid hierover?

Hier komt het onderscheid kijken of je een Grimme Premium Partner bent als dealer of een Grimme Service Partner. In het eerste geval draag je de volledige verantwoordelijkheid voor een overname die je doet bij nieuwverkoop. Een Grimme Service Partner doet zelf geen overname, maar levert service.

Eigen vestiging

Waarom is er voor een eigen Belgische vestiging gekozen en is onze markt niet bewerkt vanuit de buurlanden?

Dat is een optie waaraan gedacht is, maar België heeft een belangrijk areaal aardappelen, waardoor we vinden dat het land een eigen filiaal verdient. Moest bijvoorbeeld Vlaanderen vanuit Nederland bediend worden en Wallonië vanuit Frankrijk, dan zou de Belgische klant kunnen zeggen dat er voor hem geen aandacht is. Door de verschillende regio’s spelen er andere mentaliteiten. Bovendien is Grimme de ‘nummer 1’ wereldwijd gezien, behalve in België, door de aanwezigheid van eigen Vlaamse producenten van aardappelmateriaal. Daar wou het moederbedrijf in Duitsland iets aan doen. Een eigen filiaal in België leek daarom de beste keuze. Verkoop en technische ondersteuning worden gedaan door respectievelijk een Vlaams en Waals team die onderling samenwerken. De boekhouding en administratie is een gemeenschappelijk team binnen het filiaal.

Een belangrijk wapenfeit is de bouw van een eigen Grimme-vestiging in Roeselare. Hoe pakte dat uit?

In de zoektocht naar een locatie in België met een omvang van 1 ha, die interessant gelegen is in de aardappelregio, kwam Grimme in Roeselare uit, de achtertuin van hun voornaamste concurrenten.

Het bedrijfsterrein dat in de nieuwe industriezone is aangekocht, had de duurste grondprijs die Grimme ooit voor een filiaal heeft betaald. Het blijft er wel een uitdaging om het juiste personeel te vinden. In 2018 ging de vestiging open.

Link met Duitsland

Hoe zit het met de communicatielijnen tussen het filiaal in België en de hoofdzetel in Duitsland?

We hebben niet echt een ‘piramidesysteem’, maar eerder direct contact tussen collega’s. Dat valt dus goed mee. We proberen steeds maximaal synergieën te zoeken met de collega’s, niet alleen in Duitsland, maar ook in Nederland en Frankrijk. Ook wij als Belgische vestiging dienen voorbestellingen te doen aan de fabriek. Het is niet zo dat er een just-in-timeprincipe is. Maandelijks heb ik budgetoverleg met de hoofdzetel en een vijftal keer op een jaar doen we een forecast. Wat invulling van beursdeelnames betreft, hebben we wel een beetje vrijheid en onze eigen verant-woordelijkheid.

Grimme zelf ontwikkelde zich van aardappelmateriaal steeds breder naar machines voor bieten- en groenteteelt. Is dat een voordeel voor de Belgische vestiging?

Het is duidelijk dat het belang van machines voor de aardappelteelt ver boven het belang van de bietenteelt. Wat de markt inzake mechanisatie voor de groenteteelt betreft, komen we in een meer uitdagende wereld terecht. België kent immers meerdere ‘kleinere’ constructeurs die werken aan scherpe prijzen. Ze leveren doorgaans maatwerk, wat net Grimme niet ligt. Zij beleveren de wereldmarkt, veel minder nichegebieden. Je mag niet vergeten dat Grimme wereldwijd 20 afdelingen heeft en 3.000 man personeel telt, waarvan 20 in België.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken