Startpagina Auto

Japanse Honda CR-V toont nieuwe ambities

Voor zijn zesde generatie haalt de Honda CR-V alles uit de kast om te verleiden met zijn opmerkelijke styling, hybride aandrijflijn en unieke plug-in hybride aanbod. Is de Japanse SUV eindelijk volwassen geworden?

Leestijd : 3 min

De eerste Honda CR-V kwam in 1995 op de Europese markt. Als gezinsauto bij uitstek kende deze SUV sindsdien een relatief discrete carrière.

Voor zijn zesde generatie heeft Honda, dat onlangs besloot om in Europa alleen nog maar elektrische voertuigen te verkopen, gekozen voor een onuitgegeven technische oplossing: de plug-in hybride auto. Als instapmodel biedt de Japanse fabrikant ook de CR-V e:HEV aan, een zelf opladende hybride variant.

In zijn nieuwste gedaante is de CR-V langer (4,71 m in totaal) en breder, maar wel iets lager. De nieuwe generatie is dynamischer en eleganter dan de vorige, vooral dankzij de grotere grille en de smalle koplampen. Aan de achterkant lijkt de CR-V op een Volvo XC 60 met de grote rechthoekige lichtblokken. Zonder erg origineel te zijn, heeft de Honda toch veel persoonlijkheid gekregen, iets waar het in het verleden altijd aan ontbrak.

Déjà vu

Honda heeft altijd veel aandacht besteed aan ergonomie en de nieuwe CR-V is daarop geen uitzondering. Het dashboard komt bekend voor en lijkt sterk op dat van de Civic en de recente ZR-V. Kenmerkend is het 9” centrale scherm en de grote horizontale lijn, die het in 2 aparte entiteiten verdeelt en de luchtroosters verbergt achter een honingraatrooster. De meeste bedieningselementen blijven fysiek en laten zich heel intuïtief bedienen. Het instrumentenpaneel is een heel goed afleesbaar 9”-scherm.

Dankzij een 4 cm langere wielbasis is de ruimte aan boord rianter dan in het verleden. Achterin zit je bijzonder comfortabel dankzij een verschuifbare bank waarvan de rugleuningen in maar liefst 16 verschillende standen kunnen worden gezet!

Een van de sterke punten van de CR-V is de zeer grote bagageruimte, met een inhoud van 617 l voor de plug-in- versie en 587 l voor de hybride versie, waarin de accu onder de bagageruimtevloer is opgeborgen, zodat je heel wat bagage kunt meenemen. Door de afwezigheid van een drempel is de toegang bovendien ideaal wanneer zware voorwerpen moeten worden geladen.

Stille werking

Zowel de hybride als plug-in hybride van de Honda CR-V heeft een 2.0 viercilindermotor met een vermogen van 145 pk, dat werkt volgens de Atkison-cyclus. Deze functioneert als een generator en drijft een elektrische aandrijving in de versnellingsbak aan, om zo een totaal vermogen van 184 pk te bekomen.

De e:HEV-versie (verkrijgbaar in twee- en vierwielaandrijving) heeft een accucapaciteit van 1,4 kWh, tegenover 17,7 kWh voor de e:PHEV. De e:PHEV heeft een bereik van 81 km in de 100% elektrische modus. Ze kan worden opgeladen met een maximaal vermogen van 6,8 kW, wat 2,5 uur duurt. Tijdens het rijden zijn beide versies zo stil dat je je afvraagt of je niet in een elektrische auto zit. Je moet echt goed luisteren om de verbrandingsmotor voor korte periodes te horen draaien. De bediening is uiterst eenvoudig en het systeem werkt in verschillende modi, afhankelijk van de rijomstandigheden.

De aandrijflijn reageert zeer soepel en vloeiend binnen de legale snelheden wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt. Tijdens onze testrit noteerden we een gemiddeld verbruik van ongeveer 6 l/100 km. De e:PHEV versie, die iets meer koppel heeft, verbruikte iets meer dan 2 l/100 km over hetzelfde parcours. Noteer ook dat deze versie een ingebouwde 6,8 kW lader heeft, waardoor ze onder de beste omstandigheden de energie in 2 uur kan terugwinnen. Het goede nieuws is dat Honda nog een speciale modus heeft voorzien die het trekvermogen verhoogt van 750 naar 1.500 kg, wat helemaal niet slecht is voor een PHEV van dit formaat.

Geen koopje

De CR-V is een aangename auto om naar te kijken en te gebruiken en een uitstekende gezinsauto die ook praktisch en zuinig in het gebruik is. Eigenlijk is zijn enige nadeel zijn prijs, die ook flink is gestegen en die deze auto meteen dichter bij de premiumconcurrentie brengt. Met prijzen vanaf 48.150 euro voor de e:HEV en 63.400 euro voor de e:PHEV is hij echt niet goedkoop. Gelukkig is de CR-V al van huis uit zeer compleet uitgerust!

Maxime Hérion

www.gocar.be

Lees ook in Auto

Ford Bronco, de rebel

Auto De Ford Bronco, die sinds kort in België wordt ingevoerd, is een 4x4 met een heerlijk retro-uiterlijk waarvan het koetswerk in enkele minuten getransformeerd kan worden. Tijd voor een kennismaking met deze legende uit het land van Uncle Sam.
Meer artikelen bekijken