Startpagina

Inzetten op een duidelijke communicatie

Leestijd : 1 min

Een varkensbedrijf in het hart van een dorp kan beangstigend zijn voor sommige inwoners. Hoewel het hier gaat over scharrelvarkens, werd Luc Lefèvre geconfronteerd met kritiek van sommige mensen toen hij zijn aanvraag indiende om zijn boerderij te bouwen en uit te baten.

Een aantal van hen stelden zelfs een petitie tegen hem op. "Ik ontving een tekst met alle argumenten tegen mijn boerderij, maar ze hielden geen steek... Dus legde ik punt voor punt de verschillende elementen uit", vertelt de varkenshouder.

En om de lokale bevolking meer te betrekken bij zijn project, zette de boer in op goede communicatie. Hij heeft bijvoorbeeld de werking van zijn bedrijf uitgelegd aan zijn buren. "Iedereen kan mijn boerderij bezoeken, ik heb niets te verbergen", legt hij uit. Hij heeft ook deelgenomen aan openboerderijdagen. "Ik denk ook dat de term ‘vetmesten’ sommige mensen kan afschrikken. Het heeft nog steeds een negatieve connotatie. Mensen denken direct aan dwangvoeding.”

Ook Limousin-runderen en trekpaarden

Bovendien zijn varkens niet de enige dieren op zijn boerderij. Luc heeft ook 25 à 30 Limousin-runderen, waaronder een twaalftal koeien. “Ik verkoop de kalveren, en 2 of 3 keer per jaar maak ik vleespakketten. Ik bied vooral 3-jarig rundvlees aan. Dit betekent dat we vlees van zeer goede kwaliteit aanbieden," zegt hij.

Tot slot heeft Luc Lefèvre ook een passie voor paarden, en meer specifiek voor trekpaarden. "Ik heb 2 merries om mee te fokken.”

DT

Lees ook in

Meer artikelen bekijken