Startpagina Bedrijfsnieuws

Toppa: nieuwe generatie loofklappers bij Grimme

Met de nieuwe Toppa-serie presenteert Grimme een nieuwe generatie loofklappers in verschillende werkbreedtes.

Leestijd : 3 min

Een geringe vermogensbehoefte, een gemodificeerd klapperhuis en een verhoogde zuigcapaciteit zijn enkele van de kenmerken van de nieuwe Toppa-serie.

Met de nieuwe reeks zijn verschillende varianten verkrijgbaar, waarbij de volgende machineconfiguraties mogelijk zijn: twee, vier- zes- of achtrijig in front- en achteraanbouw of als alternatief in een front-achtercombinatie. Grimme biedt hiervoor alle internationaal gangbare rijafstanden en spoorbreedtes aan, met inachtneming van verschillende klepelcontouren voor de teelt in ruggen respectievelijk bedden.

Twee- en vierrijig in solomodus

De Toppa 200 en Toppa 400 zijn respectievelijk twee- en vierrijige loofklappers, die zich zowel voor de front- en achteraanbouw aan een trekker laten monteren. Door het optimaliseren van de aandrijfpositie is de hoek van de aftakas naar de trekker behoorlijk afgevlakt. Daarmee wordt de slijtage van de aftakassen, in het bijzonder bij het heffen van de loofklapper op de kopakker, beduidend gereduceerd.

Een andere noviteit is, dat nu ook de vierrijige machine met een rijafstand van 90 cm met een doorgaande klepelas is uitgevoerd en dat deze daarmee geen middenlagering meer heeft. Grote onderhoudskleppen over de complete breedte vereenvoudigen de reiniging en het wisselen van de klepels.

Zes- en achtrijig als front-achtercombinatie

De zesrijige front-achtercombinatie bestaat uit de Toppa 200 in frontaanbouw van de trekker en een Toppa 600 Combi achterin. Deze wordt hierbij hydraulisch opgeklapt, zodat aan elke kant 2 rijen naast de trekker geklapt worden. Voor snelle perceelswisseling kan de machine op 3 m transportbreedte opgeklapt worden.

Bij de achtrijige front-achtercombinatie wordt de Toppa 400 in front en een Toppa 800 achterin gecombineerd. Hier worden eveneens de beide klappers hydraulisch uitgeklapt, om tweemaal 2 rijen te klappen. Bij de loofklapper Toppa 400 ligt de trans-portbreedte met 75 cm rijafstand op 3,29 m.

Zowel bij de Toppa 600 Combi als bij de Toppa 800 Combi kunnen de beide klappers apart van elkaar via een stuurventiel of optioneel via Isobus met AUX-N-bediening aangestuurd worden. In combinatie met de standaard groothoekaftakassen is het daarmee mogelijk om de loofklapper in geren onafhankelijk van elkaar op te tillen.

De beide klapperhuizen zijn daarnaast pendelend opgehangen, waardoor ze zich optimaal aan bodemoneffenheden kunnen aanpassen. Eveneens is een optionele sideshift verkrijgbaar, die manueel aangestuurd kan worden, of die zich in de meest automatische modus aan de ruggen aanpast. Deze is vooral relevant wanneer het aantal rijen van de pootmachine niet gelijk is aan de loofklapper.

Achtrijig in solomodus

Met de Toppa 800 biedt Grimme een achtrijige loofklapper voor de achteraanbouw, die hydraulisch voor het wegtransport op 3 m transportbreedte opgeklapt kan worden. De machine is speciaal geschikt voor bedrijven die achtrijig poten, en ook voor trekkers zonder frontaftakas.

In de Toppa-serie zijn verder de typische Grimme-klepels gemonteerd, die aangepast aan de rugcontour, voor een gelijkmatig en schoon geklapte rug zorgen. Met een geoptimaliseerde klepelcontour volgt men de trend van altijd groter wordende ruggen.

Naast meerdere klepeltypes kunnen voor een optimale loofversnippering tegenmessen ingebouwd worden. Deze zijn compleet gesloten en kunnen bij optredende klepelslijtage dichter aan de klepelas afgesteld worden, om een gelijkblijvend resultaat mogelijk te maken. In combinatie met de nieuwe, verlengde pootgoedtunnels wordt de afleg van het aardappelloof tussen de ruggen beduidend verbeterd. Dit heeft onder andere als voordeel met een aansluitende chemische behandeling dat een goede bedekking van de stengels gegarandeerd wordt.

RidgeRunner tegen groene knollen

Voor elke rij kunnen optioneel aan 2 kanten gelagerde rugdrukwielen, RidgeRunner genaamd, gekozen worden, die na het loofklappen over de rugkroon rollen. De aparte ophanging per wiel zorgt voor een optimale aanpassing aan elke rij. De uiterst geringe bandenspanning laat de wielen dusdanig flexibel werken, dat scheuren in de rug gesloten worden. De aardappelen worden daardoor beschermd tegen direct zonlicht, waardoor het aandeel groene knollen in de rug verkleind kan worden. Gelijktijdig zorgt de zachtere band voor een betere zelfreiniging.

En verder

De diepteregeling van de loofklapper gaat via de hydrauliek van de trekker en de steunwielen. Hun hoogte wordt mechanisch via een spindel of hydraulisch vanuit de cabine versteld. De ingestelde werkhoogte kan eenvoudig van een schaalverdeling afgelezen worden.

Voor het wegtransport met een buitenbreedte van minder dan 3 m is een nieuwe lengtedraaginrichting voor de vierrijige loofklapper ontwikkeld. De Toppa 400 beschikt hiermee over een extra driepuntbok aan de linkerbuitenkant van de machine. De machine kan daarmee in enkele minuten in de transportpositie opgepikt worden en kan daarmee aan een ongelimiteerde snelheid rijden.

Grimme

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken