Startpagina Veeteelt

ILVO bouwt hoogtechnologische Feed Pilot

ILVO zal in 2024 nog starten met de bouw van een hoogtechnologische Feed Pilot om onderzoek naar veevoeder te ondersteunen. “ILVO moet zelf op een doeltreffende en gecontroleerde wijze de precisie-proefvoeders kunnen blijven aanmaken, wil het betrouwbare testresultaten uit zijn voederproeven voorleggen”, aldus Bart Sonck, hoofd van ILVO Dier.

Leestijd : 4 min

Het Instituut voor Landbouw- en Voedingsonderzoek (ILVO) heeft sinds lang een unieke onderzoekslijn in het uittesten van de efficiëntie, de duurzaamheid (impact op klimaat en milieu) en de gezondheid van nieuw-samengestelde voeders voor runderen, varkens en kleinvee. De vraag naar die expertise stijgt nog, onder meer door de komst van nevenstromen uit nieuwe fermentatieproducties (lees: hoogwaardige moleculen uit fermentoren, zoals microbieel eiwit) te leren verwerken. Die reststromen vergen, als potentieel voeder-ingrediënt, heel wat onderzoek. “ILVO moet zelf op een doeltreffende en gecontroleerde wijze de precisie-proefvoeders kunnen blijven aanmaken, wil het betrouwbare testresultaten uit zijn voederproeven voorleggen”, zegt Bart Sonck, hoofd van ILVO Dier. De bouw van de Feed Pilot, die nog in 2024 start, wordt gefinancierd door Vlaanderen, Europa, provincie Oost-Vlaanderen en de Victam Foundation.

Investering vervangt twee oude maalderijen

ILVO beschikt momenteel over 2 aparte productielijnen, die noch energetisch, noch ergonomisch en technologisch voldoen aan de nieuwste normen. Met de nieuwe ILVO Feed Pilot aan de Heidestraat in Melle krijgt Vlaanderen een moderne, hoogtechnologische installatie waar precieze proefvoeders volgens wetenschappelijke vereisten gemaakt worden, voor nutritioneel onderzoek bij de belangrijkste landbouwdieren. De nieuwe Feed Pilot omvat zowel een grote als een kleine productie-eenheid, en uiteraard ook een loods voor opslag. Kleinere batches maken voor meer experimentele zaken wordt dus ook makkelijker, bijvoorbeeld slechts 100 kg voor een specifieke verteringsonderzoek bij pluimvee. “De installaties worden uitgerust met technieken die diverse parameters kunnen uitmeten en duurzaamheidsanalyses mogelijk maken”, zegt Annatachja De Grande, de projectverantwoordelijke van Feed Pilot. “Sensoren monitoren op continue basis en sturen een zo energiezuinig mogelijke productie.”

Technische onderzoeksvragen krijgen antwoord

De ILVO Feed Pilot laat ten eerste toe technische experimenten te doen die focussen op het productieproces zelf. Drie voorbeelden van onderzoeksvragen zijn: Hoe kunnen innovatieve additieven, bijvoorbeeld methaanremmers in het kader van klimaatonderzoek, of nieuwe nevenstromen, zoals reststromen van humane voeding of microbiële eiwitproductie, algen, ..., in voeders geïncorporeerd worden? Hoe kan via technische voorbehandelingen het voeder aangepast worden om de benutting van de nutriënten (stikstof, fosfor) en de stabiliteit van specifieke componenten in het voeder te verhogen of het dierenwelzijn te verbeteren? Hoe kan het productieproces door aanpassing van productieparameters leiden tot een reductie van energieverbruik?

Ambities rond circulariteit voor valorisatie nieuwe eiwit- en reststromen

Ten tweede mikt ILVO met de Feed Pilot expliciet op het leveren van kennis aan de agro-food en veevoedersector rond nieuwe eiwitten en reststromen. ILVO neemt een onderzoeksrol op betreffende de valorisatie van microbiële fermentatieproducten in diervoerders en hoogkwalitatieve ingrediënten in voedingsproducten. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met verschillende actoren uit de veevoeder- en agro-food sector. “De brede ondersteuning van dit project vanuit Vlaamse, Europese, en internationale kanalen heeft ongetwijfeld te maken met die groeiende nood aan onderzoek naar het nuttig gebruik van nieuwe eiwit- en reststromen”, aldus Sam Millet, ILVO expert voederonderzoek. “In dit onderzoeksdomein ligt de focus logischerwijze op een toegenomen circulariteit en op positieve impact op milieu, klimaat en dierenwelzijn.”

Gecombineerde steun en gedeelde ambities, vanuit Vlaanderen en Europa

Eind 2022 kende de Vlaamse Overheid een dotatie toe voor de FEED PILOT, in het kader van de eiwittransitie en de verduurzaming van de voedselproductie. De bijkomende financiële ondersteuning via EFRO, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, focust vooral op de grote productielijn, en impliceert meteen de cofinanciering van de Provincie Oost-Vlaanderen en de Victam Foundation. Deze laatste is een Stichting (VICTAM International Ltd., 1968, Deventer, Nederland) die staat voor kennisontwikkeling en -deling rond technologieën voor grondstoffen voor veevoeder, eten voor huisdieren en menselijke voeding, en die innovatieve initiatieven in de internationale feed en food sector steunt. Ten slotte reserveert het Vlaamse EWI ook middelen voor de toekomstige Feed Pilot, in het kader van het onderzoeksproject rond microbiële eiwittransitie: ‘Microbial fermentation products as protein sources in food and feed applications from Flemish companies’.

Complementariteit en samenwerking

In eerste instantie zal de Feed Pilot voor intern ILVO-onderzoek werken, maar er wordt ook een wettelijke toelating gevraagd om (experimenteel) voeder voor derden te produceren. Voor andere onderzoeksinstellingen en voor de private firma’s in Vlaanderen creëert dat meer mogelijkheden naar innovatie en economische valorisatie toe. “Deze Feed Pilot is ook complementair aan het Feed Design Lab in Nederland (Wanssum)”, zegt Sam De Campeneere, wetenschappelijk directeur van ILVO Veehouderij. “Het doel is om elkaar zoveel mogelijk te versterken. In Wanssum leggen ze de focus meer op de procestechnologie.”

Verder zijn er reeds goede contacten gelegd met de Belgian Feed Association (BFA), met verschillende actoren uit de veevoedersector en met andere onderzoeksinstituten. “Een nauwe samenwerking met de bij ILVO actieve Food Pilot is tevens vanzelfsprekend, om de circulaire implementatie van nieuwe producten in de agro-voedingsketen te maximaliseren”, besluit De Camepeneere.

ILVO

Lees ook in Veeteelt

Michael Gore: “Als het zo doorgaat, glijden we opnieuw af naar een crisis in de vleesveesector”

Vleesvee Het aantal runderslachtingen staat op een historisch laag niveau. We produceren vandaag de dag minder rundvlees dan in 1970 en als je het aan Michael Gore, afgevaardigd bestuurder van de nationale beroepsvereniging voor slachthuizen, uitsnijderijen en groothandels (Febev), vraagt is de bodem nog niet in zicht. “We kunnen deze neerwaartse trend alleen stoppen bij de basis: de boer, alsook de tussenschakels in de vleesproductieketen, moeten een eerlijke prijs ontvangen voor hun product. Dat is de impuls die we nodig hebben om de hele keten draaiende te houden.”
Meer artikelen bekijken