Startpagina Edito

Edito: (H)eerlijk dichtbij, maar... voor de consument soms te veraf

Tijdens de ‘Week van de Korte Keten’ – dit jaar van 18 tot 26 mei – zetten weer heel wat producenten hun aanbod aan (h)eerlijke producten extra in de kijker. Verser kunnen de producten niet op je bord belanden, maar toch raakt die consument niet altijd meer op het boerenerf.

Leestijd : 2 min

Die onwerkelijke coronaperiode ligt alweer een tijdje achter ons. Hoe verschrikkelijk die periode ook was, hij bracht de landbouw en de burger wel dichter bij elkaar. Hoewel men dat vandaag de dag soms alweer lijkt te vergeten, bleek de landbouwsector toen plots een essentiële sector. Bovendien bracht de plotse extra vrije tijd, de consumenten – in beperkt gezelschap – naar buiten en naar ‘den buiten’. Wandelend en fietsend op het platteland ontdekten de stedelingen zo ook de producten recht van bij de boer.

Voor heel wat korteketenproducenten zorgden de coronajaren voor een boost in de verkoop en in het cliënteel. Voor menig landbouwer werd in die periode trouwens ook de kiem gelegd van een nieuwe bedrijfstak.

Intussen zitten we al een tijdje terug in het ‘oude normaal’. De dagelijkse ratrace – zowel professioneel als in ieders vrije tijd – vergt opnieuw efficiëntie en zo weinig mogelijk tijdsverlies. Hoeveel van de korteketenadepten van toen maakt nu nog steeds een ommetje op zijn fiets langs de lokale groenteboer en gaat nadien bij andere korteketenproducenten ook nog eitjes of appelsap kopen? Voor heel wat consumenten is het de inspanning te veel op hun druk gevulde dag.

Andersom bleek voor sommige starters die korte keten ook veel te veel energie en tijd te vragen. Hoewel sommige beleidsvoerders denken dat korteketenverkoop voor iedere boer is weggelegd, blijkt dat in de realiteit helemaal niet het geval. Dat hoeft echter geen volledige rem te zetten op lokale verkoop van je (h)eerlijke producten. Dat benadrukte recent ook het Steunpunt Korte Keten.

Het steunpunt werkte samen met Boerenbond een toolbox uit. Samenwerken – met de juiste partners – blijkt hierbij het sleutelwoord. Een verkooppunt met producten van verschillende lokale boeren verlicht niet alleen de inspanningen en kosten voor de samenwerkende producenten, maar lokt waarschijnlijk opnieuw meer klanten. One stop shoppers vinden er immers een ruimer aanbod met kakelverse voeding recht van bij de boer. Ook samenwerken in een ruimer kader werkt. Heel wat supers hebben vandaag de dag namelijk ook een mooi gevulde rayon met producten van lokale producenten.

Hopelijk zorgt deze ‘Week van de Korte Keten’ voor een nieuw elan, want wie smult er nu niet graag van lekkere kwaliteitsvolle producten van (dicht)bij ons? Neem dus zeker een kijkje op www.weekvandekorteketen.be, of spring op je fiets en spring nog eens binnen bij die leverancier die je tijdens corona leerde kennen, hij is dichterbij dan je denkt.

Anne Vandenbosch

Lees ook in Edito

Edito: Het kan ook anders...

Edito ‘Het kan ook anders’, is een zin uit het bekende liedje ‘De Tegenpartij’ van Clouseau en tevens een boektitel van de Amerikaanse psycholoog Adam Grant. Wie de uitspraak ook gebruikt, het is een zin met een boodschap!
Meer artikelen bekijken